13 oktober 2022

Moties 'regenboog'-zebrapad

In de raadsvergadering van 13 oktober 2022 werden naar aanleiding van bekladding van een zebrapad in regenboogkleuren en daarna met een bijbeltekst een drietal moties behandeld.

In twee van de drie moties werd een oproep gedaan om een gekleurd zebrapad te realiseren in de gemeente Tholen.

Fractievoorzitter Ruud Muijt gaf bij de behandeling van de moties duidelijk weer waarom de SGP tegen de realisatie van een dergelijk zebrapad is. Lees zijn bijdrage onderstaand.

Voorzitter,
Veel emotie en ophef is er de achterliggende weken gepasseerd. Grote woorden zijn gebruikt: achterlijk, middeleeuws … en verschrikkelijk. Grote woorden!

Het is dan ook met schroom, terughoudendheid en voorzichtigheid dat ik mijn bijdrage doe vanavond. Schroom en voorzichtigheid omdat het hier gaat over diepste gevoelens van groepen en mensen in onze samenleving. Maar ook voorzichtigheid omdat er al zoveel gezegd is, met polarisatie tot gevolg.

Voorzitter,
De Bijbel begint met het prachtige scheppingsverhaal waar een man en vrouw geschapen werden als twee individuen die elkaar aanvullen in het huwelijk. Onze SGP fractie hecht veel waarde aan wat God aan ons meegeeft in de Bijbel omdat we geloven dat God het beste met onze samenleving voor heeft. En die liefde van God zien we terug in de regenboog. Een teken van God aan ons, aan u, gegeven.

U kunt van mij, mijn fractie, de SGP dan ook een christelijke standpunt verwachten. Wij staan voor de klassiek-christelijke traditie over gezin, huwelijk en seksualiteit. Het huwelijk is een verbond tussen man en vrouw. Dat is Bijbels en sinds de oprichting van de SGP, ruim 100 jaar geleden, onveranderd ons standpunt gebleven. Dat kan u niet verbazen. Het resultaat is dat wij dan ook vanuit onze principes en overtuiging kiezen voor een praktische uitwerking van vraagstukken zoals vanavond voorliggen.

Maar eerst de feiten.

Voorzitter,
Een zebrapad is beklad. De bekladding is overschreven en iedereen heeft er inmiddels wat van gevonden. Een dergelijke actie in een overwegend christelijke samenleving kan als provocerend worden gezien. De oproep van Emma voor een Thools regenboogzebrapad (ik meen dat zij die oproep heeft gedaan) is wellicht niet handig geweest. Het heeft geleid tot polarisatie. Niet door ons standpunt die al meer dan 100 jaar hetzelfde is gebleven, maar door een toenemende intolerante samenleving.

Wellicht vind u dat onze mening niet die is van de overheersende norm. Dat mag, dat kan in een vrij land als Nederland. Afwijken van de gangbare norm is daar natuurlijk gewoon toegestaan. Wel zoeken we de samenwerking om, vanuit het Bijbelse liefdesgebod (de naaste liefhebben als u zelf), veiligheid en bescherming te bieden aan ook de doelgroep waar de moties vanavond over gaan.

De SGP vindt overigens dat we de veiligheid van álle mensen moeten beschermen, ongeacht hun opvatting of levensstijl. Ook dat is Bijbels. Voor ons zijn alle mensen als schepsel van God gelijkwaardig.

Dan ga ik naar de moties:

De SGP is er geen voorstander van om publieke elementen als zebrapaden voor andere (beleids)doelen te gebruiken dan waarvoor ze bedoeld zijn. Dus geen aparte zebrapaden, geen specifieke vlaggen of opgelegde lespakketten. Liever kiezen wij voor een algemeen antidiscriminatie-, of diversiteitsbeleid. Dat is rechtvaardiger. Daarom staan we anders dan veel mensen tegenover uitingsvormen voor de LHBTI-ers. Dit doet echter niets af van ons mens-zijn. Gelukkig is het ook slechts één onderdeel van een identiteit. We zijn daarnaast ook broer, zus, vriend of vriendin, sporter of muziekliefhebber.

Voorzitter,
Een laatste feit. Mijn fractie heeft een kort onderzoek uitgevoerd naar de aandacht voor diversiteit binnen Thoolse christelijke scholen. Ik denk dat het onze voorzitter van vanavond als muziekschool, excuses…, muziek in de oren gaat klinken. Een onderzoek gebaseerd op: Betrouwbaarheid, Validiteit, Representativiteit, Herhaalbaarheid, enzovoort…

Het gaat hier om  Kerndoel 38:

De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit in de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

Dit krijgt bij deze scholen onder andere de aandacht bij de lessen ‘Wonderlijk gemaakt’ en ‘Leefstijl’. Het is een onderdeel van het pakket burgerschapsonderwijs. Aan de doelen voor burgerschap wordt op veel momenten gewerkt, onder andere bij het vak godsdienst, aardrijkskunde en andere:

-          De leerlingen leren wat de begrippen rondom seksuele diversiteit inhouden

-          Ze kennen de Bijbelse norm van seksualiteit en worden bewust gemaakt van afwijkingen van die norm in onze samenleving, maar ook in de tijd van de Bijbel.

-          Ze leren om mensen met een andere geaardheid te accepteren en te respecteren als mens.

Hier begint de dialoog. Een dialoog die waardevol is.

Daarom kan onze fractie instemmen met de motie van de VVD, wat praktische invulling biedt, in plaats van symbool politiek.

Dan de andere moties, ik neem deze gelijk maar mee, van de CDA en PCDA/Groenlinks

PVDA/Groenlinks wijst in de motie onder ‘overwegende’ dat er een regenboogvlag wordt gehesen in onze gemeente omdat het belangrijk is om stil te staan bij acceptatie van LHBTIQA+-ers en legt blijkbaar een relatie onder ‘is van mening’ naar gastvrijheid voor alle personen, waarom dan specifiek deze doelgroep koppeling? En waarom refereren naar andere gemeenten terwijl er zo vaak wordt gesproken over het eigen Thoolse DNA? Het mag duidelijk zijn dat we tegen deze motie zullen stemmen.

CDA schrijft in de motie niet mee te willen gaan in het uitsluiten van groepen inwoners of het vergroten van tegenstellingen. Daarom een Thools zebrapad. Dat vind ik wel ingewikkeld. Er zullen ook mensen in Tholen zijn of komen (of het nu inwoners zijn of bezoekers van buiten) die zich juist helemaal niet identificeren of willen identificeren met een dergelijk zebrapad. Dat en de eerder genoemde redenen maken dat wij tegen deze motie zullen stemmen.

Voorzitter, ik sluit af met de regenboog. Een teken van liefde, hoop en trouw. Ik wens u allen de liefde van de Schepper van die regenboog toe. Daar bent u, ben jij veilig…, wie u, wie jij ook bent! Dat is van velen het gebed voor u, voor jou.

Moties 'regenboog'-zebrapad