21 december 2020

Philipsdam aanpassen?

De provinciale weg N257 over de Philipsdam is toe aan grootschalig onderhoud. Er zitten scheuren in de weg en op sommige plaatsen is de weg verzakt.

De opknapbeurt is ook aanleiding om te kijken of de weg volgens de CROW-richtlijnen is ingericht.

Deze weg is een belangrijke weg voor velen, zeker ook voor veel Tholenaren en inwoners van Schouwen-Duiveland. Veel scholieren gaan met de bus over deze weg naar bijvoorbeeld Middelharnis.

Momenteel is deze weg een regionale stroomweg waar 100 kilometer per uur mag worden gereden. Het dagelijks provinciebestuur (GS) stelde in de Najaarsnota voor om deze weg af te waarderen naar een Gebiedsontsluitingsweg waar 80 kilometer per uur mag worden gereden.

Als de Philipsdam ingericht moet worden naar de normen van Duurzaam Veilig dan gaat dit ruim 10 miljoen euro kosten. Dan moet er een middenberm met vangrail komen en bredere bermen en ook een rotonde halverwege de Philipsdam.

In de besluitvorming kunnen ook de ervaringen meegenomen worden van de Oosterscheldekering. Daar is recent ook de snelheid omlaag gegaan van 100 naar 80 kilometer per uur. Het effect is dat er nu veel meer dan voorheen ingehaald wordt, wat ook weer leidt tot minder veiligheid voor automobilisten.

Voor een goede afweging is het daarom belangrijk om de kaders, zoals die genoemd zijn in het provinciale Mobiliteitsplan, in relatie te zien tot zaken als langere reistijden en de verkeersveiligheid.

Via een gezamenlijke motie met andere partijen (CDA, VVD, CU, PVV) heeft de SGP op 13 november 2020 Gedeputeerde Staten opdracht gegeven om eerst met alle belanghebbenden zoals de gemeente Tholen en Schouwen-Duiveland in gesprek te gaan en de uitkomst van die gesprekken daarna voor te leggen aan de commissie Economie van Provinciale Staten.

(Kees van den Berge – Statenlid SGP Zeeland. Afbeelding: VVV Zeeland).