19 december 2020

DSV

Op 15 oktober jl. was er een extra raadsvergadering naar aanleiding van de vele, door het ABT gestelde schriftelijke vragen over de verkoop van een kavel op Welgelegen aan logistiekbedrijf DSV.

Eerst werd op initiatief van de SGP-fractie gedebatteerd over ons voorstel om de procedure over het stellen van vragen, zoals voorgeschreven in het Reglement van Orde (art. 40) en in de Verordening op de raadscommissies (art. 27), iets aan te passen. Deze aanpassing behelst dat vragen feitelijk moeten zijn en niet voorzien van allerhande wollige meningen en suggesties.

Het staat iedere fractie vrij om vragen te stellen; dat hoort bij de controlerende rol die de raad heeft. De verwijtende, suggestieve en soms intimiderende toon – en niet de inhoud – van de vragen van ABT was voor ons aanleiding om dit voorstel te doen. Naar onze mening brengt de gebezigde toon schade toe aan de reputatie van bedrijven, inwoners, bestuurders en ambtenaren. Ons voorstel werd gesteund door CU en VVD en met meerderheid van stemmen aangenomen.

Vervolgens werd tijdens de vergadering doorgesproken over de inhoud van de vragen die door ABT zijn ingediend. Raadslid Arjen Quist ging in op de argumenten die ABT aanvoerde voor haar stelling dat Tholen miljoenen zou zijn misgelopen. “Samenvattend, na ontmanteling van de kern van het betoog van ABT, te weten de grondprijs, zijn hiermee ook alle bijzaken ontkracht en telt het ABT-lijstje ondertussen het saldo nul. Wat een ophef over niets, zegt de SGP-fractie dan, schandalig!”

Beluister de volledige bijdrage van onze fractie in het DSV-debat