16 november 2023

Bijdrage begroting 2024

In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 9 november 2023, is de begroting voor het jaar 2024 behandeld en vastgesteld. Van de begroting wordt ook altijd een verbeelding gemaakt, waarin op hoofdlijnen zichtbaar wordt wat onze inkomsten zijn en hoe dat geldt besteedt wordt:

De begroting voor 2024 van de Gemeente Tholen.

Lees hier de bijdrage van plaatsvervangend fractievoorzitter Arjen Quist:

Voorzitter,

Ik wil beginnen met het bedanken van de ambtelijke organisatie, die weer veel werk verricht heeft bij het opstellen van voorliggende programmabegroting.

Inhoudelijk gezien, is onze fractie meer dan tevreden met de uitwerking van de eerder vastgestelde kadernota. We zien veel van onze ambities en speerpunten terugkomen. Ik noem er een paar:

• We zien nadrukkelijk aandacht voor de instandhouding van ons erfgoed; we maken daar concreet geld voor vrij in de vorm van een ondersteuningsregeling voor gemeentelijke monumenten.
  • We investeren slim en bewust in de samenleving; in netwerken en in het voorliggend veld. We zien een enorme betrokeenheid vanuit de samenleving en waarderen dat enorm (het eerste dorpsgesprek beloofd veel goeds).
  • Ook investeren we in de veiligheid van onze gemeente. Extra BOA-capaciteit moet er voor zorgen dat overlast gerichter aangepakt wordt en dat er extra toezicht komt in ons kwetsbare buitengebied.
  • Ook zien we dat bereikbaarheid en toegankelijkheid een prominentere positie gekregen heeft in het gemeentelijk beleid. We zijn blij dat dit zo voortvarend opgepakt wordt.
  • Verder zien we, dat de woonlastendruk relatief laag blijft (plek 34 van goedkoopste gemeenten). Dat is goed nieuws. We ontzien daarbij de doelgroepen die het minst te besteden hebben. We hebben vorig jaar immers de armoedegrens naar 130% getrokken.
  • Onze fractie ziet veel mooie stappen op het vlak van renovatie of nieuwbouw van onze scholen. We zijn daar blij mee. Wel vragen we voor de komende jaren extra aandacht voor een stuk kosten efficiëntie.
  • Tot slot: Onze financiële ratio’s zijn ruim op orde.

Veel zaken dus, waar wij blij en dankbaar voor zijn.

Toch zijn er ook zorgen. Hoewel onze financiële positie zeer solide is, is de structurele investeringsruimte zeer beperkt. Om die reden moeten veel maatschappelijke investeringen op incidentele, projectmatige basis. We komen op de middellange termijn (2026-2027) jaarlijks zo’n 3,5 – 4 miljoen structureel tekort. Het Rijk zal dit financiële ravijn echt moeten dichten. We roepen het college dan ook op om de VNG lobby hier actief te blijven steunen. Ook vragen we het college om met creativiteit te zoeken naar wegen om belangrijke investeringen (Calvijn College, Meulvliet, woonwagenkamp, verduurzaming gebouwen) te doen. Uiteraard binnen de gestelde doelen van het ‘Tholen financieel in balans’.

Onze fractie vraagt in het bijzonder nog de aandacht voor twee zaken:

• Middels een breed gedragen motie roepen we het college om via de provincie duidelijkheid te verschaffen rondom de gevolgen van het ontbreken van kandidaten voor de bus concessie. Duidelijkheid aan ons, maar vooral ook aan onze inwoners.
  • Daarnaast vragen we opnieuw aandacht voor de bereikbaarheid van onze eilanden. Tijdig en goed onderhoud van toegangswegen en bruggen, zijn daarbij cruciaal. We vragen het college ook hier kort op te zitten, alhoewel we ook beseffen dat dit er hier grote afhankelijkheden zitten.

Bij het uitvoeren van het beleid uit deze programmabegroting is veel wijsheid nodig. Ik wil mijn bijdrage dan ook afsluiten met een les die afkomstig is van de rijkste maar ook meest wijze koning die Israël ooit gehad heeft. Het gaat dan om koning Salomo, die in Spreuken 3:5 en 6 het volgende schrijft: ‘Vertrouw op de Heere met heel je hart, en steun niet op je eigen inzicht. Ken Hem in al je wegen. Dan zal Híj je paden recht maken’. Die Wijsheid wensen wij iedereen van harte toe.