10 juli 2020

Bijdrage Kadernota 2021

Voorzitter,

De kadernota is het jaarlijkse moment van vooruitkijken maar ook van terugblikken. En wat leven we in een bijzondere tijd, met alle gevolgen van het Corona virus. Velen zijn getroffen, door ziekte maar ook door overlijden, ook in onze gemeente. De SGP-fractie wil iedereen sterkte toewensen maar bovenal Gods zegen.

Maar we willen in onze bijdrage toch nog een spade dieper steken. Deze wereldwijde pandemie gevoelen wij als een vinger Gods. Hij roept ons heden op tot het drievoud van inkeer, toekeer en terugkeer tot Hem en zijn geboden. Hoewel op dit moment nog de nodige maatregelen voortduren, zijn er gelukkig ook al veel versoepelingen doorgevoerd. We hopen en bidden dat deze pandemie zal ophouden en er niet meer slachtoffers zullen vallen. Laat deze indringende gebeurtenis ons brengen tot een diep besef van ons aller afhankelijkheid van de Heere, zodat we ons zouden bekeren van onze zonden en mogen wederkeren tot Gods heilzame geboden. Want alleen in de Heere Jezus, Gods Zoon, zijn wij geborgen, zowel voor de tijd als de eeuwigheid. Dat wenst de SGP-fractie een ieder van harte toe!

De kadernota: gelukkig is er na jaren van knijpen nu enige ruimte om verantwoord een aantal zaken alsnog uit te voeren. Dit als gevolg van het mooie positieve resultaat over het jaar 2019 én de positieve status van onze financiële ratio’s. De gestelde ratio-doelen zijn bereikt. De afgelopen jaren heeft de Thoolse samenleving de impact hiervan gevoeld door de gevolgen van de bezuinigingen.  Maar dit heeft uiteindelijk wel geleid tot een stabiele en gezonde financiële positie, en daarmee een goede basis voor de toekomst en ruimte voor het uitvoeren van een aantal zaken ten gunste van de samenleving.

Als laatste algemene opmerking betreffende de ratio’s nog het volgende: de SGP-fractie vind dat we nieuwe doelen moeten stellen voor solvabiliteit om die uiteindelijk ook op de gangbare 30% te krijgen en verzoekt het college dit mee te nemen richting het opstellen van de begroting.

Deze bereikte financiële positie geeft ons nu dan ook enige ruimte om zaken te realiseren die al langere tijd als “wens” zijn benoemd. Essentieel daarbij is, dat evt extra uitgaven op basis van incidenteel geld moeten gebeuren en niet moet leiden tot verhoging van de structurele uitgaven. Daar is in deze kadernota ook op ingezet, complimenten daarvoor.

Algemeen gesproken zijn we positief over deze kadernota. Wij noemen een aantal positieve punten:

•          de inzet van energiecoaches, zeker nu we vorderen met de regionale energie strategie,
  •           budget verduurzaming van gemeentelijke gebouwen.
  •           De continuering van de regionale aanpak van ondermijning,
  •       door-investeren op digitale veiligheid en ICT etc.

We willen de verhoging OZB ook niet onvermeld laten. Verhoging van belastingen is nooit populair, maar wel nodig als de structurele kosten harder stijgen dan de structurele inkomsten. Dat rechtvaardigt een stijging van de OZB, 1 van de weinige inkomsten waar de gemeente zelf regie over kan/mag voeren. We hebben ons deze bestuursperiode ten doel gesteld dat we als Tholen bij de 30% goedkoopste gemeenten van Nederland willen blijven behoren. We staan nu op plek 69 van de bijna 400 gemeenten in Nederland. Dus die doelstelling halen we met vlag en wimpel. Tevens zien we dat de gemiddelde stijging bij andere gemeenten rond de 5% ligt, daarom vindt de SGP-fractie het verantwoord en nodig om de OZB wat meer te laten stijgen dan de inflatie. Daarmee komt de stijging lastendruk op 2,7% ipv 2,2% maar dat is nog ruim onder de landelijk gebruikelijke 5%.

Dan nog een aantal specifieke onderwerpen:

Burgers van de toekomst of te wel onze jeugd

Wij vinden dat we jongeren en jong volwassenen meer moeten betrekken bij de politiek. Een projectgroep van deze raad is daar reeds mee aan de slag en we hopen daar eind dit jaar goede plannen voor te ontvangen. Maar met plannen alleen komen we natuurlijk niet verder, dus hebben we samen met bijna alle partijen uit deze raad een amendement ingediend, waarin we alvast een stukje budget willen reserveren voor de uitvoering van die plannen, in 2021.

Inclusief spelen

Ook vragen wij aandacht voor de jonge jeugd. In combinatie met landelijk beleid voor kinderen met een beperking, genaamd “inclusief spelen ”ofwel “inclusieve samenleving”, hebben we een motie opgesteld, reeds mede ondersteund door diverse partijen uit deze raad, om hiervoor aandacht te vragen. We zien de reactie van het college daarop graag tegemoet.

Actief grondbeleid

De afgelopen jaren zijn we zeer terughoudend geweest met het voeren van actief grondbeleid. De grondposities van de gemeente waren omvangrijk inclusief de daarbij behorende financiële druk en risico’s. Toch hebben we er ook de nodige revenuen van. Het zojuist gememoreerde positieve resultaat van 2019 is een direct gevolg van actief grondbeleid van de afgelopen jaren, maar vooral ook een behoorlijk breed aanbod van bouwgrond in de diverse kernen. Tegelijkertijd zien we dat er in diverse kernen voor de natuurlijke aanwas al weer behoefte ontstaat aan passende bouwgrond voor woningen. Dit speelt niet direct voor het volgend jaar, maar bij actief grondbeleid moet je denken in een termijn van jaren. Daarom hebben wij een motie opgesteld waarin we het college vragen eind dit jaar een plan aan ons voor te leggen, om, zij het wat voorzichtiger en minder omvangrijk dan in het verleden, toch de komende jaren opnieuw actief grondbeleid te gaan voeren.

Ondersteuning verduurzaming particulier woningbezit

In navolging op de RES vinden wij dat de gemeente voorbereidingen moet treffen om in de toekomst steunmaatregelen beschikbaar te hebben om particulieren te helpen hun woningen te verduurzamen. We hadden in de commissie daarvoor een amendement aangekondigd, echter bij nader inzien is het nu nog te vroeg om dat in te dienen. We wachten eerst de transitievisie warmte af en bezien welke landelijke regelingen de komende tijd opgetuigd gaan worden. Op een later tijdstip komen we hier dus zeker nog op terug

Pilots WMO

In de kadernota is voor 2021 een bedrag van 50k opgenomen voor het uitvoeren van pilots rond WMO en jeugdzorg, met als doel de kosten beheersbaar te houden en dienstverlening te verbeteren. De fractie van de SGP zou graag zien dat voor het jaar 2022 ook een bedrag wordt opgenomen om meer tijd te hebben pilots te doen, maar vooral om positieve resultaten van de pilots van 2021 te kunnen borgen en bestendigen. Daarom hebben wij samen met de CU daartoe een amendement ingediend.

Erfgoedbeleid

We zijn heel positief over de extra middelen die zijn vrijgemaakt betreffende erfgoedbeleid. We vragen het college of zij in het beleid nadrukkelijk de beeldbepalende monumenten in de kernen meeneemt die in private handen zijn. We maken ons zorgen over hoe sommige monumenten erbij staan. Daarom vragen we het college om bij de eigenaren en gebruikers goed de vinger aan de pols te houden om te voorkomen dat deze gebouwen achterstallig onderhoud oplopen. Ook vragen we het college of zij in haar visie wil meenemen hoe de monumenten zoveel mogelijk publiek toegankelijk kunnen blijven, uiteraard in overleg met de eigenaren en gebruikers. Het gaat ten slotte om ons gemeenschappelijk erfgoed. Nog een laatste vraag: wanneer kunnen wij een voorstel tegemoet zien over hoe het college dit budget denkt in te gaan zetten.

Onkruid op verharding

Samen met de CU hebben we een amendement ingediend voor extra middelen voor bestrijding van onkruid op verharding. Er is veel onvrede hierover onder de bevolking. Omdat we geen structurele ruimte hebben, is het maar voor 4jr. Maar dan kunnen we toch 4jr genieten van minder onkruid en hopen dat er daarna wel structurele ruimte is. De motie is ondertussen mede ondersteund door VVD en ABT.

Ik ga afronden. Wij vragen voor een aantal zaken dus nog extra uitgaven. We denken en vinden dat dit kan, maar laten we ons met z’n allen realiseren, één zwaluw maakt nog geen zomer. Daarom de keuze voor incidentele uitgaven. Dat is de enige manier, naar de mening van de SGP-fractie, om verantwoord invulling te geven aan eventuele extra wensen uit deze raad. We hebben op dit moment namelijk GEEN ruimte voor structurele lasten.

Er is de laatste uren het nodige gebeurd dus misschien heb ik niet alle steunende partijen gemeld bij de diverse moties en amendementen. Ieder dank voor steun (tot heden).

Tot zover onze bijdrage in eerste termijn.

Stemverklaring

In mijn eerste bijdrage sprak ik over: één zwaluw maakt nog geen zomer. De zwaluw wordt weleens als beeld gebruikt van onrust: altijd bezig, levend bij de waan van de dag…, druk in de weer en nooit klaar. Net als wij in deze onrustige tijden. In Gods woord, de Bijbel, lezen we ook over de zwaluw: “Zelfs vindt de mus een huis en de zwaluw haar nest, waarin zij haar jongen legt: bij Uw altaren, Heere van de legermachten, mijn Koning en mijn God.” Zelfs de mus en een zwaluw. Daar zit iets van verbazing in. Zo’n klein musje en zo’n rusteloze zwaluw? Ja. De zorg van God voor die kleine vogeltjes is een teken van Gods zorg voor iedereen. In deze onrustige en drukke tijden wensen we u en ons allen de rust bij God toe. Tevens wensen we het college en organisatie kracht en wijsheid toe bij het uitwerken van deze kadernota richting de begroting 2021.