7 november 2023

Werkbezoek Bravispunt Tholen

In het kader van de Tweede Kamerverkiezingen bracht Harry van der Maas dinsdagmiddag 7 november een bezoek aan Bravispunt Tholen. De Zeeuwse gedeputeerde en nummer 6 op de landelijke kandidatenlijst van de SGP was onder de indruk van wat hij te zien en te horen kreeg.

Werkbezoek Bravispunt TholenBravispunt Tholen is twee jaar geleden in gebruik genomen. Vanaf dat moment is het aantal bezoekers gestegen tot zo’n 700 per maand. De meeste mensen komen om bloed te laten prikken door Diagnovum. Dat waren er tot november dit jaar 5.125. Diagnovum verzorgt ook de functie-onderzoeken fundusfotografie, 24 uurs bloeddrukmeting, holter-onderzoek en ECG. Dit jaar zijn tot november 198 functie-onderzoeken uitgevoerd. In het Bravispunt kunnen bovendien nierpatiënten gedialyseerd worden. Dat is tot november dit jaar 224 keer gebeurd. Sinds juni kunnen in Bravispunt Tholen ook echo’s gemaakt worden. Ook hierin voorzien we in een behoefte. In de afgelopen vijf maanden zijn al 649 echo’s gemaakt.

Naar thuis of dichtbij huis
Tijdens het bezoek werden Harry van der Maas en tien lokale SGP-leden rondgeleid door Bianka Mennema en Annelies Koeken namens Bravis en door Bjorn Rommens en Yvonne Kuypers namens Diagnovum. Bianka en Annelies namen de SGP-delegatie ook mee in onze doelstelling om als het kan ziekenhuiszorg naar thuis of dichtbij huis te verplaatsen.

Prachtig voorbeeld
Van der Maas prees deze ontwikkeling. “Het was een wens om Bravispunt Tholen te bezoeken”, zei hij aan het eind van de rondleiding. “Dit is een prachtig voorbeeld van hoe je zorg dichtbij de patiënt brengt. In deze tijd van schaalvergroting zie je hier eenomgekeerde beweging. Namelijk hoe je toch de zorg dichtbij de patiënt kunt organiseren, in samenwerking met de huisartsen en de thuisorganisaties. Dat vind ik heel knap gedaan.”

Campagnes
De kandidaat voor de Tweede Kamer verbaast zich over de verkiezingscampagnes. “De zorg hoor je niet of nauwelijks in de campagnes. Het gaat over migratie, klimaat en financiële vraagstukken. Ook belangrijke thema’s. Maar vraag aan de inwoners van Zeeland wat ze belangrijk vinden, dan worden zorg, onderwijs en openbaar vervoer genoemd”, aldus Van der Maas. “Ga zo door met jullie werk en vanuit SGP is er alle steun voor dit soort initiatieven.”