Participatie samenleving

De gemeente werkt nauw samen met maatschappelijke organisaties. Een belangrijk onderscheid ten opzichte van deze organisaties is dat gemeenten overheidsbevoegdheid hebben. Toch maken steeds meer gemeentebesturen een terugtrekkende beweging om meer ruimte te bieden aan maatschappelijke initiatieven. Belangrijke maatschappelijke opgaven op het gebied van leven, werken, zorg en onderwijs worden door de gemeente samen met andere partijen zoals bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties opgepakt. In elk specifiek geval kijken we hoe we die samenwerking zo efficiënt en doelmatig mogelijk kunnen vormgeven.

Concreet:

Het gemeentebestuur neemt deel aan de verschillende netwerken binnen onze samenleving.

Het gemeentebestuur waardeert de kracht van de samenleving en geeft ruimte aan maatschappelijk initiatief.

Bij complexe opgaven zoekt het gemeentebestuur samen met de burger naar een oplossing.

Het sociaal fundament van de samenleving in de vorm van verenigingen, kerken, vrijwilligersnetwerken en –activiteiten wordt benut om participatie en gemeenschapszin te bevorderen.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.