Onderwijs
Goed onderwijs is van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van burgers en van de samenleving. Het Rijk is verantwoordelijk voor het garanderen van het toezicht op de onderwijskwaliteit. Voor de gemeente ligt er vooral een opdracht om goede randvoorwaarden te scheppen. Dat houdt onder meer in het voeren van een goed lokaal onderwijsbeleid, het bieden van toegang tot passend onderwijs, het organiseren van leerlingenvervoer, de huisvesting van scholen, het tegengaan van onderwijsachterstanden en het toezien op de leerplicht. Het is goed dat de gemeente zich betrokken voelt op het onderwijs in de kernen. De professionele ruimte van scholen moet daarbij voorop blijven staan. De SGP acht de vrijheid van onderwijs immers hoog.
Onderwijshuisvesting
De gemeente is verantwoordelijk voor een goede huisvesting van scholen en zo nodig voor de bekostiging van (vervangende) nieuwbouw, uitbreiding en/of levensduurverlengende renovatie van schoolgebouwen.
Concreet:
• In het integraal huisvestingsplan (IHP) beschrijven schoolbesturen en gemeente de huisvestingsvoorzieningen die nodig zijn. In goed onderling overleg wordt per kern gezocht naar oplossingen op maat.
• Zo mogelijk wordt gestreefd naar een combinatie met andere maatschappelijke functies, zoals een dorpshuis, een bibliotheek en/of partners in de zorg.
• Duurzaamheid en een gezond klimaat spelen een belangrijke rol in de planvorming rond onderwijshuisvesting.
• Gemeente en scholen werken constructief samen vanuit een gezamenlijke visie op de gedeelde (financiële) verantwoordelijkheid voor onderwijshuisvesting.
Onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid tegengaan
Gemeenten bieden speciale programma’s aan om kinderen met een onderwijsachterstand te helpen. De SGP wil laaggeletterdheid en taalachterstanden effectief aanpakken. Het bevorderen van lezen onder jonge kinderen is hierbij een belangrijk middel. De gemeente dient in te zetten op de preventie en de aanpak van de oorzaken van laaggeletterdheid, in samenwerking met het sociaal netwerk van de laaggeletterde, scholen en instanties als de GGD en het Taalhuis.
Concreet:
• Bij afspraken over resultaten van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) staat de eigen inzet van peuterspeelzalen en scholen centraal. Zij zorgen voor doorgaande lijnen in de aanpak en maken concrete afspraken op individuele dossiers.
• Middelen voor onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid moeten flexibel en dichtbij de doelgroep ingezet kunnen worden; daarbij ligt de focus op preventie en wordt aansluiting gezocht op de sociale schil rond de doelgroep.
Thuisblijvers en thuisonderwijs
Ieder kind is leerplichtig. Daarom is het onwenselijk dat er kinderen thuisblijven. De gemeente moet streng toezien op de Leerplichtwet. De SGP realiseert zich dat de school soms tijdelijk of definitief niet de juiste ontwikkelomgeving kan zijn. Het is dan belangrijk dat er in andere instellingen doelgericht gewerkt wordt aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren.
Concreet:
• Onderwijs en jeugdhulp moeten intensief samenwerken om thuisblijven te voorkomen; daarbij wordt bijzondere aandacht gegeven aan complexe gezinssituaties.
• De gemeente stuurt erop dat er geen wachtlijsten zijn bij zorgaanbieders die complexe problemen bij kinderen en jongeren behandelen.
Leerlingenvervoer
Gemeenten betalen onder bepaalde voorwaarden (een deel van) het vervoer van leerlingen. Dit geldt voor leerlingen die door een beperking niet zelfstandig naar een passende school kunnen of voor leerlingen die verder moeten reizen omdat er geen school met een gewenste identiteit in de buurt is. De SGP vindt keuzevrijheid in het onderwijs belangrijk en vindt het daarom een goede zaak dat de gemeente het vervoer faciliteert en voortvarend de vergoeding van leerlingenvervoer aan (pleeg)ouders ter hand neemt.
Concreet:
• Het vervoersysteem wordt zo efficiënt mogelijk ingericht, in overleg met onderwijs en ouders.
• Behalve het zorgarrangement wordt altijd een vervoersarrangement per kind afgesproken waarbij zelfredzaamheid (op termijn) voorop staat.
Onderwijs en zorg
Sommige leerlingen hebben naast het reguliere onderwijs ook aanvullende zorg nodig. Ze kunnen zich bijvoorbeeld fysiek of mentaal niet alleen redden op school. Onderwijszorgarrangementen regelen een combinatie van onderwijs en zorg op school. De gemeente heeft daarin een ondersteunende rol.
Concreet:
• Leerlingen en ouders hebben in samenspraak met scholen keuzevrijheid in het selecteren van zorgaanbieders die passen bij hun identiteit.
• Er moet vanuit de zorg die de school biedt een goede aansluiting zijn op de zorgarrangementen die vanuit de jeugdzorg door de gemeente wordt aangeboden.
Integrale kindcentra
Op veel plekken in het land worden integrale kindcentra’s (IKC’s) ontwikkeld. Dit zijn voorzieningen voor kinderen van 0-12 jaar. Een IKC biedt scholen een kans om leerlingen vroeg bij de (identiteit van de) school te betrekken. Integrale kindcentra kunnen een goed instrument zijn om onderwijsachterstanden te bestrijden en sociale cohesie te bevorderen. Scholen mogen niet gedrongen noch gedwongen worden om zich om te vormen tot een IKC of brede school. In de specifieke context van Tholen wordt bij eventuele aanpassing of nieuwbouw van schoolgebouwen onderzocht of en hoe integratie van andere, aanvullende voorzieningen mogelijk is. De huidige ontwikkeling van het plan Brede School te Tholen is daar een mooi voorbeeld van.
Concreet:
• Maatschappelijke initiatieven zoals peuterspeelzalen worden niet gehinderd door onnodige regeldruk.
• De gemeente geeft ruimte voor de opvang van doelgroepkinderen in voorzieningen die daarvoor gecertificeerd zijn.
• Waar wenselijk en mogelijk worden onderwijs- en zorgvoorzieningen geconcentreerd en/of gecombineerd.
Onderwijs aan werk koppelen
De gemeente dient in te zetten op een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. De gemeente faciliteert vormen van samenwerking die de aansluiting tussen arbeidsmarkt, onderwijs en overheid optimaliseren.
Concreet:
• De gemeente stimuleert samenwerking tussen ondernemers en onderwijsinstellingen, zodat leerlingen actief kennis kunnen maken met het regionale bedrijfsleven.
• De gemeente participeert in regionale netwerken rond onderwijs en arbeid; het bijdragen aan een gezamenlijke ontwikkeling van kennis en vaardigheden is daarbij één van de speerpunten.
• Passend bij de regionale arbeidsmarktkansen en de strategische agenda’s van zowel Zeeland als West-Brabant wordt bijzondere aandacht gegeven aan het stimuleren van een doorgaande lijn in techniekonderwijs.
Burgers van de toekomst
Kinderen en jongeren zijn de burgers van de toekomst. Daarom vindt de SGP het belangrijk dat jonge mensen, behalve een gedegen scholing, ook waarden en normen mee wordt gegeven op het gebied van (sociale) veiligheid, duurzaamheid, omzien naar elkaar en fatsoen. Daarmee leggen we een basis voor goed burgerschap, waar tegelijk een preventieve werking van uit gaat.
Concreet:
• In samenwerking met scholen en maatschappelijke organisaties dient de gemeente een programma voor basisscholieren te ontwikkelen waarin aandacht wordt besteed aan de definitie van goed burgerschap en wat dat betekent voor kinderen en jongeren: maatschappijleer op de basisschool.
Terug naar overzicht
Lid worden
Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.