Laaggeletterdheid

Gemeenten bieden speciale programma’s aan om kinderen met een onderwijsachterstand te helpen. De SGP wil laaggeletterdheid en taalachterstanden effectief aanpakken. Het bevorderen van lezen onder jonge kinderen is hierbij een belangrijk middel. De gemeente dient in te zetten op de preventie en de aanpak van de oorzaken van laaggeletterdheid, in samenwerking met het sociaal netwerk van de laaggeletterde, scholen en instanties als de GGD en het Taalhuis.

Concreet:

• Bij afspraken over resultaten van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) staat de eigen inzet van peuterspeelzalen en scholen centraal. Zij zorgen voor doorgaande lijnen in de aanpak en maken concrete afspraken op individuele dossiers.

• Middelen voor onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid moeten flexibel en dichtbij de doelgroep ingezet kunnen worden; daarbij ligt de focus op preventie en wordt aansluiting gezocht op de sociale schil rond de doelgroep.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.