13 januari 2022

Verkiezingsprogramma SGP Tholen 2022-2026

Betrokken tot in de Kern. Dat is de boodschap van de SGP voor Tholen! Wij weten ons als SGP gebonden aan de kern van de Bijbelse opdracht. Een opdracht die zo treffend is verwoord in Gods liefdesgebod: Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Vanuit deze kerngedachte nemen wij verantwoordelijkheid voor het besturen van onze gemeente. Dragen wij bij aan vitale en actieve Thoolse kernen. Kernen waarin mensen met respect voor elkaar invulling geven aan leefbaarheid, oog hebben voor elkaar en zorgen voor Gods schepping. De gemeente waardeert dit en verbindt en ondersteunt in ruime mate initiatieven vanuit de samenleving.

Identiteit. Het geloof, de rijke tradities en de eigen identiteit zijn belangrijke waarden in het leven van onze inwoners. We zijn trots en zuinig op wat ons samen bindt. Dat waarderen en koesteren wij. Dat willen we behouden. Daar zal de Thoolse SGP ook de komende vier jaar pal voor staan, met veel ambitie! De gemeente Tholen staat er goed voor, mede dankzij het stabiele en solide beleid dat wij hebben gevoerd. Daarvoor past dankbaarheid. Maar ook het vertrouwen dat we verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de vraagstukken die de komende tijd op ons pad komen.

Verbinden. Er zijn korte lijnen tussen inwoners, ondernemers en de gemeente. Daarom is er zowel een bedrijfs- als een burgercontactfunctionaris. De dienstverlening van de gemeente verandert. Niet om te veranderen, maar om deze verder te verbeteren, gewaardeerd op het cijfer acht.

Veiligheid. Alcohol- en drugsverslaving, afvaldumping en ondermijning van de rechtsstaat beïnvloeden direct de veiligheid en het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Vormen van overlast op straat en (digitale) criminaliteit worden daarom hard aangepakt. Er wordt ingezet op preventie om zo problemen proberen te voorkomen.

Duurzaamheid. Het thema duurzaamheid krijgt onverminderd onze aandacht. God heeft de aarde goed geschapen. We schuiven problemen rond klimaat en duurzaamheid daarom niet voor ons uit, maar nemen nu verantwoordelijkheid. De Thoolse SGP zal actief blijven zoeken naar concrete oplossingen voor complexe vraagstukken binnen onze kernen. Onderwerpen als slimme mobiliteit, het tijdig omschakelen naar alternatieve vormen van energie, verstandige landschappelijke inpassing en woningverbetering bepalen onze concrete bijdrage aan verantwoord rentmeesterschap.

Leefbaarheid. Het gezin is de hoeksteen van de samenleving én de jeugd heeft onze toekomst. Binnen alle kernen van Tholen moet daarom voldoende en betaalbare woonruimte beschikbaar zijn. Woningen worden levensloopbestendig gebouwd en ook is er aandacht voor nieuwe woonvormen voor Thoolse starters. Er zijn voldoende voorzieningen in de kernen die belangrijk zijn voor gezinnen. De onderwijshuisvesting is piekfijn in orde en er is in alle kernen op positieve wijze aandacht voor preventie en mantelzorg.

Betrokken tot in de Kern. Vanuit onze betrokkenheid ondersteunen we maximaal de zorg voor elkaar. Binnen Tholen hoort iedereen er bij en heeft iedereen de kans om mee te doen. Dit geldt voor ons rijke verenigingsleven, maar ook zeker voor de arbeidsmarkt. Armoede, in welke vorm ook, wordt aangepakt, met behoud van eigen verantwoordelijkheid. Onze eilanden ademen rust en ruimte. We beschikken over waardevol erfgoed, mooie landschappen en veel natuur. Inwoners en toeristen mogen hier van genieten. Dat doen we op verantwoorde wijze, passend bij de Thoolse identiteit. Een bijzonder aspect van ‘rust’ is de door ons gekoesterde zondagsrust. De SGP is er van overtuigd dat de zondag als rustdag 4 goed is voor iedereen! Binnen onze gemeente is er op deze dag rust en ruimte voor kerkgang en bezinning. De Thoolse SGP wil graag dienstbaar zijn aan de Thoolse inwoners. Dat doen we graag samen met u. In afhankelijkheid van en vertrouwen op God.

Klik hier voor het volledige verkiezingsprogramma.