3 november 2016

Bijdrage GR 3-11-2016

Programma begroting 2017

Voorzitter,

Voor ons ligt de begroting 2017, reeds uitvoerig behandeld in de commissie vorige week. Daarom gaat het onze fractie nu dan ook vooral om de centrale lijn.

We zetten als titel boven onze bijdrage: Schip op koers, maar storm nog niet geluwd!

Vanaf de zomer van 2015 zijn we intensief aan de slag geweest om de gemeentefinanciën fundamenteel onder de loep te nemen en te komen tot meer verantwoord en vooral duurzaam financieel beleid. Realistisch begroten, het op orde brengen van de financiële ratio’s, niet meer uitgeven als er binnenkomt en het formuleren van spelregels om ook op lange termijn een gezonde financiële huishouding te krijgen en te houden. Deze begroting is de eerste die onder deze nieuwe regels tot stand is gekomen. Deze spelregels beschouwen we als het kompas voor onze scheepsreis. Hoewel verwachte meevallers lonken om toch maar alvast extra/nieuwe uitgaven te gaan doen is absoute financiële discipline voor het grootste belang. De fractie van de SGP zal dit zeer scherp bewaken. Wat ons betreft komen we uit een zware storm, maar is de wind zeker nog niet gaan liggen. En zoals u allen weet, bij het ontbreken van zon of sterren is het kompas uiterst noodzakelijk! De eerste opdracht ligt er overigens al weer, nl het vinden van een budgetneutrale oplossing voor de extra uitgaven van zwembad St M waar vorige raadsvergadering toe is besloten.

Maar voorzitter en collegaraadsleden, besturen is zeker niet alleen maar geld. We zullen binnen de beperkte financiële ruimte die er op dit moment is, zeker ook richting de toekomst moeten (blijven) inzetten op een leefbare samenleving. Wij hebben bij onze scheepsreis nl ook een vaarplan en eindbestemming, het doel is niet varen, het doel is iets bereiken. Hier vinden we de link met missie en visie voor Tholen.

De SGP en dus ook onze fractie werkt vanuit Gods Woord. Dit is ons levenskompas en ook de maatstaf voor onze politieke inbreng tijdens deze scheepsreis. Op financieel gebied hebben we al eerder het voorbeeld genoemd van Jozef, die in de jaren van overvloed koren verzamelde, 7 jr lang, om vervolgens in de 7 magere jaren voor voldoende eten voor het volk te kunnen zorgen. Jozef had deze wijsheid niet in eigen kracht, nee deze had hij van God mogen ontvangen. Maar Jozef opereerde ook in een seculiere omgeving waarin hij als onderkoning niet alle besluiten persoonlijk kon steunen. Wij herkennen dat als fractie ook in de huidige politiek en met het vaststellen van deze begroting kunnen wij niet instemmen met beleid dat afwijkt van Gods Woord. Dat ook wij ons werk onder biddend opzien en in getrouwheid zouden mogen doen, ook in deze gemeenteraad. Zo heeft de Bijbel nog vele wijze lessen die, ondanks haar ouderdom, nog altijd actueel zijn. Straks komen we nog terug op een aantal onderwerpen zoals bijv de zorg voor ons milieu. De Bijbel geeft een hele duidelijke opdracht de aarde te bebouwen en bewerken, maar ook om goed rentmeester te zijn. Of mantelzorg, een van de belangrijkste geboden is, “hebt uw naasten lief als u zelven”, maar het belangrijkste gebod is “God lief te hebben boven alles”. Daarom van hieruit een oproep aan ons allen, hier aan de politiek maar ook aan de samenleving als geheel, laten we in ons leven en handelen Gods geboden navolgen want in het houden van Zijn geboden is groot loon.

Zojuist reeds benoemd, Mantelzorgondersteuning staat bij de SGP-fractie heel hoog op de agenda. De komende tijd willen we daar als SGP zelf actief mee aan de slag gaan. In de commissie hebben we gehoord dat de bestaande mantelzorg ondersteuning er gewoon is en gewoon blijft bestaan. De extra impuls die gegeven zou moeten worden aan mantelzorgers, hulp en bescherming, lijkt nu verder naar achteren te worden geschoven. Dat is naar onze mening geen goede zaak en onze fractie zal dan ook richting de kadernota 2018 een voorstel doen hoe wat ons betreft die hulp eruit zou moeten zien. Onze mantelzorgers verdienen juist wel deze extra aandacht!

Wellicht heeft u het al vernomen, maar als fractie zijn we een raadpleging gestart onder de Thoolse bevolking over het gebruik van vuurwerk. In een wereld waarin we veel geld uitgeven aan veiligheid, de zorgkosten bijna onbetaalbaar zijn geworden, we eindelijk mondiaal de urgentie van opwarming van de aarde lijken te gaan beseffen, zie het verdrag van Parijs wat onlangs met voldoende meerderheid geratificeerd is, en ik refereerde zojuist al aan Bijbels rentmeesterschap, in zo’n wereld vind onze fractie het reëel en verantwoord het gebruik van vuurwerk in de nabije toekomst te gaan beperken of zelfs te beëindigen. Graag ontvangen wij hierop ook een reactie van zowel college als onze collega raadsfracties.

Wat betreft de investeringen. Onze fractie, wetende dat momenteel een bestuursopdracht in uitvoering is, vraagt aandacht en voorrang voor met name de onderwijshuisvesting in de kernen Poortvliet maar vooral St Maartensdijk. Het is voor ons van cruciaal belang dat investeringen die al eerder zijn vertraagd, hetgeen leidt tot “het uitwonen” van dergelijke voorzieningen, en daarbij, achterstallig onderhoud leidt ook gewoon tot extra kosten, nu echt voortvarend opgepakt dienen te worden. Regeren of besturen is zeker ook vooruitzien nl. Het vaarplan en de eindbestemming van onze scheepreis. In dat kader mag de geplande investering in Meulvliet wat ons betreft afgevoerd worden van de gemeentelijk planning, laten we dat vooral aan de markt overlaten.

En dan komen we bij het dossier St Maartensdijk. Zoals bekend zijn wij groot voorstander van extra aandacht voor de problematiek in St M. En dan vooral voor brede en integrale aanpak. Wij vinden dat op korte termijn met alle stakeholders overleg moet plaatsvinden, Stadlander, bedrijfsleven, onderwijs, dorpstafel/inwoners etc waarin de knelpunten op tafel moeten komen, maar zullen ook zelf het initiatief nemen ons verder in de werkelijke problematiek te verdiepen. Er wordt nu van meerdere kanten veel uitgesproken, maar wat is er nu werkelijk aan de hand. Wij komen hier in een later moment nog op terug.

We zouden nog vele punten kunnen noemen, maar we moeten ons beperken tot de hoofdzaken. Ik wil echter nog wel een oproep doen aan het college. Ongetwijfeld zijn er diverse punten die in de nabije toekomst of wellicht middellange termijn gaan spelen waar u als college reeds indicatie van heeft en wij als raad nog niet. U ziet wellicht op onze scheepsreis nog gebieden waar piraterij of ijsbergen voorkomen, zaken die onze reis zullen vertragen of een bijstelling van de koers zullen betekenen. Eerder spraken we bijv over onderwerpen als digitalisering, informatieveiligheid etc waarvan wij verwachten dat die aan de orde komen binnen de in uitvoering zijnde

bestuursopdrachten. Echter deze bestuursopdrachten zijn helaas nog niet klaar. Maar het zou wel zo kunnen zijn dat al eerder maatregelen nodig zijn, die niet kunnen wachten op de finale uitkomst van de bestuursopdrachten. Daarom de oproep aan het college om ons tijdig te informeren en mee te nemen in dergelijke zaken, zodat we als raad kunnen meedenken wellicht in aanloop naar de kadernota 2018 en daarmee vooral ook zorgen dat we de totale uitvoering van onze taken en verplichtingen op een verantwoorde wijze kunnen blijven uitvoeren als gemeente Tholen.

Voorzitter, we sluiten onze bijdrage in eerste termijn af met het toe wensen van kracht en wijsheid aan het college en de organisatie bij het uitvoeren van haar werkzaamheden. Om in binnen ons thema te blijven: Wij wensen u een behouden vaart!

Begrotingswijziging

Dank voor de wijziging die in dit besluit is doorgevoerd nav de behandeling in de commissie. Het hanteren of juist toepassen van de eerder vastgestelde spelregels bij TFIB vinden wij nl zeer belangrijk. Na deze aanpassing kunnen wij instemmen met deze begrotingswijziging.

Prorap

Voor ons hamerstuk, dus in beginsel geen inbreng.