2 november 2017

Bijdrage GR 2 november 2017

Laten we beginnen met het belangrijkste. Ter bespreking staat de jaarlijks terugkerende behandeling van de plannen voor het komende jaar en met name de financiële onderbouwing daarvan. Ieder jaar is een nieuw jaar, we moeten daarbij uiteraard onze verantwoordelijkheid nemen maar het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat wij jaar op jaar beleven. Zovelen mensen ontvallen ons jaarlijks en wie weet wie van ons deze begroting zal uitdienen? Daarom willen wij bij aanvang van deze begrotingsbehandeling aandacht vragen voor onze vergankelijkheid als mensen en dat we alles wat we plannen en bedenken niet in eigen hand hebben. Er is er Eén die er boven staat, God de Heere regeert. De mens wikt, God beschikt. Dat we in die afhankelijkheid, als raad, als college en als organisatie maar ook ieder persoonlijk ons werk zouden mogen doen ook voor het komende jaar. Dat daarbij de Bijbel ons richtsnoer mocht zijn en blijven, dat wenst de SGP u allen toe.

Dan willen we over gaan tot een aantal inhoudelijke punten van de begroting:

• Onze fractie wil niet tornen aan de middelen die nodig zijn voor het sociaal domein, WMO en jeugdzorg. We realiseren ons dat dit impact kan of zal hebben op de financiën. Kritisch zijn en blijven op de bedrijfsvoering, vergroten efficiëntie van de bedrijfsvoering van ons en van onze partners, en omwille van het halen van deze doelen, voldoende risico reservering.
  • Een gedegen investeringsplan opnemen voor goede huisvesting van onderwijs, de vertraging van Masterplan Tholen is verklaarbar, maar er moet wel gewoon resultaat komen. Dat geldt ook voor de andere lopende plannen m.b.t. onderwijshuisvesting, ik leg maar kort een link naar de daarvoor gedefinieerde bestuursopdracht.
  • Veel aandacht voor mantelzorgondersteuning, we vragen veel van onze mensen, die doen dat graag en met veel bevlogenheid, maar laten we maximaal inzetten om hen te helpen en ondersteunen met begeleiding, training en ontzorging.
  • Verder verbeteren van dienstverlening, bereikbaar zijn voor burgers en bedrijven, de wereld veranderd en veranderd snel; als gemeentelijke organisatie moeten we dat tempo zien te volgen. Er lopen diverse projecten op dat gebied, maar laten we vooral bedenken dat mensen en bedrijven onze gemeente dragen. De gemeente is er voor hun, en niet andersom.
  • Actief werken aan een agenda voor bestuurlijke samenwerking waarin Tholen zelfstandig kan opereren. Als we onze bestuurskracht willen behouden of vooral verbeteren, zullen we in de samenwerking stappen moeten zetten. Wij vragen het college daar actief in op te treden, niet te afwachten en zie het vooral niet als een bedreiging.
  • Het werken aan een oplossing voor de verkeersknelpunten in Oud-Vossemeer en op de Grindweg in Tholen met goede oplossingen voor de huidige klagers maar ook toekomstige gedupeerden
  • Extra middelen voor onkruidbestrijding en zoeken naar de juiste behandelmethode irt aanvaardbare uitstraling van de openbare ruimte.
  • Wij zien uit naar een goede aanpak detailhandel die in combinatie en vanuit het Aquisitieplan wordt uitgevoerd. We realiseren ons dat we hierop moeten inzetten, vandaar ook ons akkoord op het plan afgelopen periode. Maar het is ook veel geld waarvan de revenuen zullen moeten blijken, we zullen dit scherp blijven volgen.
  • En dan nog het bij de prorap aangekondigde signaal op het gebied van financiën richting de toekomst. We hebben afgelopen periode veel energie als raad, college en organisatie gestoken in financiële spelregels. Doel daarvan: het bereiken van een robuuste financiële situatie in onze gemeente. Dat heeft het nodige opgeleverd, niet in de minste plaats goed inzicht en aandacht. Alleen, onze wereld is dynamisch, dus voortdurend zijn er wijzigingen en bedreigingen ook van onze financiële situatie. Het mogelijk wegvallen van een deel van de precariobelasting, het hoger uitvallen van de kosten van het SD, het geeft een grote aanslag op ons financieel meerjarenperspectief die we met veel inspanningen sluitend hadden gekregen. Maar los van onzekerheden zien we nu in deze begroting dat we nu al in 2020 en 2021 onze pot onvoorzien volledig moeten aanspreken om het sluitend te krijgen. Daar ligt dus een nadrukkelijke opdracht die het college voor de KN 2019 heeft geagendeerd. Maar onze fractie heeft de nadrukkelijke wens eerder zicht te hebben op de financiële situatie. Met name dan omtrent de reeds bekende tegenvallers en mogelijk nog SD tegenvaller dit jaareinde. Een positief punt is uiteraard de hogere inkomsten vanuit het nieuwe regeerakkoord. Dat gaat om serieus geld, 400k voor 2018, maar onze vraag aan het college: is dat alleen extra geld of moeten we er ook extra dingen voor doen? Want dan kunnen we er geen financiële ruimte aan ontlenen. Wellicht is dit nog onduidelijk, het is nog kort bekend, maar kan het college ons toezeggen dat we uiterlijk februari 2018 een update hebben van de situatie na verwerking van de december circulaire n.a.v. het regeerakkoord? Zeg maar een voorproef op de KN 2019? Wij willen goed beeld krijgen en houden op de situatie. Ja, we vertrouwen het college deze werkzaamheden zeker toe, echter het gaat om veel en belangrijke zaken en wij als raad willen niet aan de kant staan en achteraf zeggen “dat is niet goed gegaan”. Daarom willen wij scherp mee (blijven) kijken op onze financiële situatie, niet uit wantrouwen maar vanuit het willen nemen van onze verantwoordelijkheid.
  • En als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, en zoals u van ons gewend bent, wij kunnen niet instemmen met beleid uit deze begroting wat in strijd is met Gods Woord.