13 juli 2016
Bijdrage GR 13-7-2016
Voorzitter, dank voor de gekozen, praktische invulling om de verzoeken/toezeggingen uit de commissie in de vorm van een addendum toe te voegen aan de stukken. Wij vinden de door ons geleverde input op de meeste opdrachten terug.
Nog een aantal algemene aanbevelingen van de SGP-fractie betreffende deze bestuursopdrachten:
• Deze bestuursopdrachten zijn de volgende stap in het lopende proces Tholen financieel in balans, ook wel Tholen Anders,
• Na intensief onderzoek in de afgelopen 10 maanden hebben we eerst de financiële spelregels voor de toekomst gedefinieerd
• Vervolgens hebben we middels een begrotingswijzing de begroting van 2016 gerepareerd, beide zaken zijn formeel bekrachtigd in een besluit van deze raad in maart jl.
• Maar dit alles is niet genoeg voor een gezonde financiële toekomst van deze gemeente, voor het op orde brengen van de ratio’s zoals de schuldpositie, weerstandsvermogen en solvabiliteit is langjarig een grote inspanning vereist; en daarvoor zijn de hiervoor besproken bestuursopdrachten van groot belang.
• Dit betekent wel dat deze bestuursopdrachten voldoende structurele financiën moeten opleveren, is dat nl niet zo, dan moeten aanvullende maatregelen worden getroffen, al dan niet met extra bestuursopdrachten
• Het streven van de SGP-fractie is volledig gericht op het verlagen van het kostenniveau van deze gemeente, en zeker niet op het verhogen van de opbrengsten, lees het verhogen van de lasten van de burger
• Daarom College moet u zeer voortvarend met deze bestuursopdrachten aan de slag, bij de begrotingsbehandeling 2017 dit najaar moet reeds zicht zijn op de omvang van de verwachte opbrengsten en de termijn waarbinnen die gerealiseerd zou kunnen worden;
• Niet om in te boeken, maar om te constateren en te besluiten of dan reeds aanvullende bestuursopdrachten noodzakelijk zijn, dan wel dat de omvang/impact van een of meer bestuursopdrachten geïntensiveerd dient te worden
• In onze beleving dienen de nu voorliggende opdrachten op korte termijn tenminste jaarlijks 1 mio op te leveren.
• Dan nog steeds hebben we, zonder verdere tegenslagen, nog misschien wel 10 jr nodig om de gewenste ratio (met name de solvabiliteit) te behalen; en nieuwe tegenslagen zoals het volgend jr niet mogen doorvoeren van de precario op k&l (kabelbelasting), onlangs bekend geworden, geeft ons al weer een extra opdracht 550k per jaar te vinden voor de komende jaren. En dan hebben we nu ook al de 180k twijfel in de algemene uitkering van het rijk. Kortom de wedstrijd wordt niet makkelijker!
• Om de voortgang betreffende de bestuursopdrachten als raad te kunnen volgen wensen wij voorafgaand aan de begrotingsbehandeling 2017 een rapportage beschikbaar te hebben waarin naast status van de bestuursopdracht tenminste een inschatting van de verwachte omvang en het tijdstip van de besparing is weergegeven. En voorts periodieke informatie/bijpraatsessies waarin we het komende 1,5 a 2 jr van de voortgang van deze opdrachten op de hoogte worden gehouden, evt in te bedden in de P&C-cyclus mbv een voortgangsmonitor.
Met name om deze algemene opmerkingen voldoende te borgen dienen wij een amendement in, om periodieke terugkoppeling over voortgang en opbrengst van deze bestuursopdrachten geborgd te krijgen in het raadsbesluit.
We lezen slechts voor de opgenomen tekst van het besluit:
Aan de tekst van het besluit toe te voegen: “Minimaal twee maal per jaar zal de voortgang van de bestuursopdrachten met (een afvaardiging van) de gemeenteraad worden besproken. Hiertoe zal een monitoringstool ter ondersteuning worden ontwikkeld. Het eerste voortgangsoverleg zal plaatsvinden voorafgaand aan de behandeling van de begroting 2017.”
Afsluitend:
Garanties voor continuïteit van Tholen als zelfstandige gemeente hebben we nooit, maar 1 ding is voor de fractie van de SGP wel zeker: hoe beter wij hier onze zaakjes op orde hebben hoe groter de kans dat onze zelfstandigheid wel zal kunnen blijven bestaan, en dat is waar we als fractie voor zullen blijven gaan.