12 oktober 2017

Amendement zonneparken

De raad van de gemeente Tholen, in vergadering bijeen op 12 oktober 2017;

Overwegende dat:

In variant F voorgesteld wordt om maximaal 1 extra zonnepark toe te voegen aan het reeds vergunde zonnepark (Ceresweg Tholen) en dat dit nieuwe zonnepark gelegen is in het zoekgebied rondom het reeds vergunde zonnepark (zie kaart zoekgebieden).

Is van mening dat:

Het niet wenselijk is om op voorhand een initiatief tot het realiseren van een zonnepark op bijvoorbeeld de voormalige stortplaats Tuttelhoekje te blokkeren.

Dit ook kan gelden voor andere, op dit moment onbekende en voor andere doeleinden minder geschikte locaties.

Besluit

Op pagina 10 van de kadernotitie duurzame energiebronnen (wind en zon) de volgende variant (variant G) toe te voegen:

‘G. Gemeente Tholen staat positief tegenover initiatieven die voorzien in het realiseren van zonneparken indien deze voorzien worden van landschappelijke inpassing. Er mag in ieder geval één zonnepark toegevoegd worden aan het reeds vergunde zonnepark (Ceresweg Tholen) in het zoekgebied rondom het reeds vergunde zonnepark (zie kaart zoekgebieden). Voor aantoonbaar onrendabele (agrarische) gronden wordt het zoekgebied voor zonneparken verruimt tot het gehele grondgebied van de gemeente Tholen. De opbrengsten van de zonneparken dienen deels (minimaal 25%) ingezet te worden in het kader van duurzaamheid en leefbaarheid’.

In het bijbehorende raadsbesluit ‘variant F’ te vervangen door ‘variant G’

Getekend door,