5 november 2014

Zondagsrust

Met regelmaat komen we het tegen dat politieke partijen, maar ook burgers niet meer goed op de hoogte zijn van wat de betekenis is van Kerk en Staat gescheiden.
Zo bleek dat afgelopen maand ook in de gemeenteraad van Tholen waar als ingekomen stuk een brief van de Nederlandse Vereniging ter bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging ter behandeling kwam.
In deze brief doet zij een oproep aan gemeenteraden in het beleid rekening te houden met de zondagsrust. In de politiek ontstond discussie, omdat het niet zou kunnen dat zo’n brief aan de gemeenteraad gestuurd mocht worden vanwege het feit dat Kerk en Staat gescheiden moeten zijn. In deze discussie heeft de SGP duidelijk gemaakt waarom deze mening op een misvatting is gebaseerd. Lees meer in de bijdrage die de Thoolse fractie in de commissievergadering heeft gehouden.

Bijdrage fractie SGP Tholen

Voorzitter,

Wij hebben ook kennis genomen van de brief van de Nederlandse Vereniging tot Bevordering van Zondagsrust en Zondagsheiliging (verder te noemen de NVTBVZEZ). Een heel net opgestelde brief, het betreft een oproep aan bestuurders om zich te bezinnen op het thema zondagsrust bij het opstellen en toetsen van beleid. De brief is heel vrijblijvend opgesteld en toch aandacht vragend, opscherpend. De vereniging biedt aan tijdens een commissie over dit onderwerp van gedachten te wisselen. Wat dat betreft ontvangen we wel eens opruiender brieven en protesten met ongevraagd protesteren met spandoeken waarvan wij denken: Moet dat nu tijdens de gemeenteraadsvergadering. Nogmaals, dan vinden wij dit een heel net verzoek.

Het ABT stelt voor om als gemeenteraad op deze brief te reageren door middel van een brief die opent met de stelling dat deze niet door de  gemeenteraad behandeld moet worden, omdat er in Nederland scheiding van Kerk en Staat geldt. Wij hebben de conceptbrief van het ABT een aantal keer grondig doorgelezen en weten niet zo goed wat de ABT nu beoogt met de reactie. Aan de ene kant wil deze partij hem niet eens behandelen vanwege het gescheiden zijn van Kerk en Staat. Aan de andere kant reikt de ABT met de rest van de brief juist zeer ruimhartig de hand aan de vereniging omdat ze uitgebreid een goede inhoudelijke discussie over het thema begint. Dus onze eerste vraag aan het ABT is: Wilt u nu wel dat de brief door de gemeenteraad wordt behandeld, of juist niet?

Dan houdt ons de vraag bezig waarom juist nu déze ingezonden brief beantwoord moet worden. Er worden zoveel brieven ingezonden met dergelijke oproepen. Vrijblijvend van karakter, er wordt niet om reactie gevraagd, en het is een bezinnende oproep. In dergelijke gevallen nemen we hoogstens een brief ter kennisgeving aan. Wat noopt de ABT om juist nu te moeten reageren. Als u het geen belangrijk onderwerp voor de gemeenteraad vindt, dan toch zeker niet reageren?

Daarnaast is het heel legitiem dat deze vereniging aan de gemeenteraad vraagt om in het beleid rekening te houden met de zondagsrust. Het is een thema dat heel actueel is in Nederland. Niet alleen vanwege geloofsovertuiging is de zondagsrust een thema dat elke gemeenteraad aangaat. Vraagt déze vereniging er aandacht voor vanwege geloofsovertuiging, ook veel niet kerkelijke kleine ondernemers worstelen met het feit dat ze door grote winkelketens en winkelcentra gedwongen worden hun winkel open te stellen. Daar zitten zij helemaal niet op te wachten. Hoe kunt u stellen dat zo’n onderwerp de gemeenteraad niet aan gaat?

De ABT wil in de conceptbrief het argument op laten nemen dat Kerk en Staat gescheiden zijn en dat om die reden een thema wat het geloof raakt niet in de gemeenteraad behandeld zou moeten worden. Een zeer merkwaardige gedachte. Wij vragen ons oprecht af of de betekenis van het begrip Kerk en Staat gescheiden voor partijen nog wel duidelijk is. Te pas en te onpas wordt dit namelijk als argument gebruikt dat belangen vanwege geloofsovertuiging niet in de politiek mogen worden ingebracht. Geloof zou iets van jezelf moeten zijn en mag overheidsbeleid niet raken. Fout. Kerk en Staat gescheiden betekent dat de Staat niet door een Kerkbestuur wordt geregeerd. Dat de overheid zich niet bemoeit met de kerk en de kerk niet met de overheid. Maar dat wil niet zeggen dat iemand vanwege geloofsovertuiging een bepaald onderwerp niet aan de orde mag stellen. Ook wil het niet zeggen dat een bepaalde politieke partij geloofsovertuiging aan de orde zou mogen stellen. Bovendien is het ook nog toegestaan beleid zo aan te passen dat er rekening wordt gehouden met geloofsovertuiging. Dus gebruikt u alstublieft nooit meer het argument Kerk en Staat gescheiden als het om dit soort thema’s gaat.

Dat de vereniging verwijst naar Gods Woord geeft het karakter van de vereniging aan. Fijn dat er nog mensen zijn die zo openlijk opkomen waarvoor ze staan. Dan heb je tenminste duidelijkheid. Doordat mensen zich op deze manier verenigen en hun overwegingen kenbaar maken, kunnen we als politieke partijen begrijpen wat mensen drijft en wat er in hen omgaat. Die kennis kunnen we gebruiken om het beleid daarop aan te passen. Dat is toch juist heel waardevol? Daar zijn we juist volksvertegenwoordiger voor.

Voorzitter, gezien genoemde argumenten vinden wij de voorgestelde brief van het ABT klinkklare onzin.

Klik hier voor de brief van de Ned. Ver. tot bevordering Zondagsrust & Zondagsheiliging

Klik hier voor de reactie van het ABT daarop