7 november 2023

Werkbezoek Stichting Thover

Een flinke delegatie van lokale, provinciale en landelijke SGP-politici bezochten dinsdagmiddag 7 november stichting Thover. SGP-gedeputeerde Harry van der Maas, SGP-Tweede Kamerkandidaat Diederick van Dijk, voormalig SGP-voorman Kees van der Staaij, SGP-wethouder Peter Hoek en SGP-fractievoorzitter Arjen Quist laten zich informeren over dit mooie en noodzakelijke project. Het bezoek stond in het kader van de verkiezingscampagne voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Stichting Thover voorziet in alternatief busvervoer voor diverse doelgroepen. Momenteel worden twee bussen actief ingezet en is er één op reserve aanwezig. Thover werkt met twaalf actieve vrijwilligers als chauffeurs. Zelfs enkele statushouders, die in hun land van herkomst buschauffeur waren, worden nu ingewerkt. Na enkele jaren alleen doelgroepenvervoer te hebben gedaan, wordt nu de uitbreiding gemaakt naar aanvullend openbaar vervoer. De lijnen die Connexxion eind 2024 gaat schrappen, zullen deels opgevangen worden door bussen van Thover. Met name de buslijn van Sint-Philipsland naar Tholen én de lijn van Stavenisse naar Sint-Annaland krijgen hierbij de voorrang. In Tholen zelf komt een verkeershub. Reizigers kunnen hier vanuit de bus die uit Bergen op Zoom komt, overstappen op de kleinere bussen van Thover die dan verder het eiland Tholen in zullen rijden. Het zullen wel buslijnen worden met een vaste dienstregeling. De oproep aan de politiek is of deze lokale buslijnen kunnen aansluiten op het OV-systeem, zodat reizigers ook bij Thover gewoon gebruik kunnen maken van hun OV-kaart. Om het platteland leefbaar en bereikbaar te houden, zijn voorzieningen als Thover onmisbaar!

Werkbezoek Stichting Thover