6 maart 2018

Werkbezoek De Schutse in Oud-Vossemeer

Dagbesteding met grote regionale functie

Op dinsdagmorgen 6 maart waren we te gast bij "De Schutse" in Oud-Vossemeer. Door Peter de Vos en Leen van Haaften werden we voorzien van koffie en heerlijke eigengebakken cake.

Locatiemanager Huib Dorst vertelde ons het een en ander over de activiteiten van "De Schutse". Het blijkt dat de dagbesteding in een grote behoefte voorziet. Vanuit een grote regio komen mensen met een verstandelijke beperking dagelijks naar Oud-Vossemeer. Zo zijn er diverse deelnemers uit Schouwen-Duiveland en Zuid-Beveland. Er zijn diverse groepen die ingedeeld zijn op basis van niveau en vaardigheden.

Elke deelnemer begint in de basisgroep de dag met een dagopening. Daarna worden allerlei activiteiten gedaan. Zo is er bijvoorbeeld een bakgroep en een tuingroep. Interessant is het project 'Buitenshuis werken'. Zo'n 25 deelnemers vinden hun dagbesteding in winkels, scholen of gezinnen. En een enkele keer in een bedrijfje. Vooraf worden altijd duidelijk de doelen, de verantwoordelijkheid en de begeleidingsstijl vastgesteld en doorgenomen. In de wijde regio is er weinig aanbod voor dagbesteding op reformatorische grondslag. De vraag naar dagbesteding is dus groot. Mogelijk kan de politiek (gemeente Tholen) hierin nog een rol vervullen om geschikte bedrijven in contact te brengen met "De Schutse".

Woonvoorziening "De Eendracht" biedt plaats aan 14 cliënten. Er zijn ook diverse logeerkamers die elke nacht vol zitten. Er is nog steeds een wachtlijst. Momenteel wordt er had gewerkt aan een nieuwe woonvoorziening waar ook een aantal cliënten zullen komen met wat zwaardere zorg. De contacten met de gemeente Tholen verlopen uitstekend. Met name in de procedures rondom de nieuwbouw werd alle medewerking verleend.

Huib Dorst noemt het werken met deze doelgroep dankbaar werk. Hij roemt ook de zeer betrokken achterban, de vele vrijwilligers en de fondsenwerving die vanuit de achterban plaats vindt. Daardoor kunnen allerlei extra zaken gedaan en aangeschaft worden.

Peter en Leen vertellen ons nog het een en ander over hun dagbesteding. Daarna leiden ze ons rond langs de groepen. Maar dan mogen ook wij nog in actie komen. Twee cliënten nemen plaats op de duofiets en de rolstoelfiets. Wij rijden met hen een paar rondjes over het achterterrein. Wat genieten ze ervan!

Dan nemen we afscheid van een dynamische instelling die een belangrijke en gewaardeerde plaats inneemt in de gemeente Tholen.