26 oktober 2017

Werkbezoek bij PIA

THOLEN – Diverse onderwerpen kwamen voorbij tijdens een werkbezoek van SGP Tholen aan PIA. PIA, gevestigd op industriegebied Welgelegen, bestaat uit een aantal bedrijven, waaronder PIA Automation en PIA Mechanical. Verspreid over de wereld worden tal van projecten uitgevoerd. Of het nu is in de Filipijnen, Dubai of de Ivoorkust. De Thoolse onderneming gaat de uitdaging aan.

Met bevlogenheid praat Mark de Leeuw, directeur van PIA, de wethouder en raadsleden bij over de technische knowhow waarover het bedrijf beschikt, de projecten die worden uitgevoerd en de wijze waarop aandacht wordt gegeven aan thema’s als duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Met een innovatief concept als Streetplug bijvoorbeeld. Een vernuft systeem om het laden van elektrische en hybride auto’s verder te optimaliseren en breder toepasbaar te maken zonder gebruik te maken van traditionele laadpalen. Met dit concept wordt de laadvoorziening weggewerkt in de stoep en beter inpasbaar gemaakt in de omgeving. De gemeente Tholen zal binnenkort ook voorzien worden van een laadvoorziening van Streetplug.

Thema’s als onderwijs, ondersteuning en samenwerking met en door de gemeente en ontwikkelingen van het bedrijventerrein passeren de revue. Medewerkers op HBO niveau bij PIA komen met name uit Brabant. Samenwerking met het Calvijn College is er ook. Welke kansen liggen hier voor onderwijsinstellingen?

Rondleiding

Tijdens de rondleiding door het bedrijf wordt het concept Streetplug verder toegelicht en worden diverse prototypen getoond. Kraamer, fractievoorzitter van de Thoolse SGP, noemt na afloop de onzichtbaarheid van de innovatiekracht van Thoolse ondernemers. Er is veel kennis en expertise aanwezig en daar mag zeker meer ruchtbaarheid aan gegeven worden.

Naast automatiseringsprojecten en elektrotechnisch installatiewerk is PIA toezichthouder bij projecten van en aan tunneltechnische installaties, zoals die van de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel en de Hubertustunnel in Den Haag. Een gevarieerd aanbod van diensten waarmee PIA de markt voorziet.

Een aantal knelpunten waarmee de onderneming heeft te maken worden ook benoemd. Een aantal hiervan worden uitgebreider besproken en vanuit de aanwezige SGP-ers worden nuttige tips uitgewisseld en aanbevelingen gedaan. Het bedrijfsbezoek is daarmee niet enkel een bron van informatie voor de wethouder, raadsleden en betrokkenen bij de SGP, maar ook een mooie netwerkgelegenheid voor PIA. Belang van samenwerking tussen politiek en ondernemers wordt hiermee opnieuw aangetoond. De SGP vult deze samenwerking graag in door actief contact te zoeken met lokale ondernemers en het bedrijfsleven in het algemeen.