20 november 2021

Welgelegen 4

Op de agenda van de Commissie Ruimte en de Gemeenteraad stond in september / oktober een voorstel voor uitbreiding van het bedrijventerrein Welgelegen in Tholen: Bestemmingsplan Welgelegen 4.  De grond op het huidige industrieterrein Welgelegen is nagenoeg volledig uitgegeven en de vraag naar grond is er nog steeds volop. Vanuit de bestaande bedrijven op Welgelegen die willen uitbreiden, maar ook nieuwvestiging van bedrijven die zich in Tholen willen vestigen. Het college van B&W gaf daarbij direct ook al aan dat de belangstelling voor grond op Welgelegen voor een groot deel van Thoolse bedrijven komt. Dus er was reden genoeg om de Gemeenteraad een plan voor te leggen voor uitbreiding van het bedrijventerrein Welgelegen. Het gaat om grond die de gemeente al in bezit had; in totaal zo’n 12 hectare. Onze SGP fractie stond positief tegenover dit voorstel, vanwege de noodzaak van uitbreiding omdat het huidige terrein vol is, maar vooral ook omdat veel Thoolse bedrijven (en dus Thóólse werkgelegenheid!)  hier nu al belangstelling voor hadden. Niettemin werd de behandeling in de commissie Ruimte, maar vooral de week later in de Raad, nog een flinke en lastige exercitie! Wat was het geval? De fractie van het CDA kwam met een amendement om bedrijven op het nieuwe Welgelegen 4 te gaan verplichten zonnepalen op hun daken te leggen. In het kader van duurzaamheid en energievoorziening. Nu is onze fractie ook zeker vóór duurzaamheid en ook vóór zonnepanelen op daken, maar verplichting is een ander verhaal.  Want dan loop je tegen juridische haken en ogen aan.  Àls het juridisch goed geregeld zou zijn, dan zou het ook voor onze fractie geen probleem zijn, maar dat is nog niet het geval. Dus dat zou straks veel juridische procedures en gesteggel kunnen gaan betekenen met bedrijven die wij juist gastvrij willen verwelkomen in Tholen.  Daarnaast vinden wij het tegenover bedrijven die nu al interesse hebben getoond voor vestiging , en min of meer al opties genomen hebben zelfs, niet fair om dan nu met extra eisen te komen, die er eerst niét waren, voor verplicht zonnepanelen op hun dak. In de Raad heeft dat heel veel discussie opgeleverd, een paar schorsingen ook om als fracties te overleggen en vanuit onze fractie druk om dit amendement nìet zo in te dienen, maar terug te trekken. Na nog een schorsing heeft het college, bij monde van onze wethouder Peter Hoek,  toegezegd dit juridisch nader te onderzoeken en met een nieuw/aanvullend voorstel daarvoor te komen. Dat gaf de doorslag en het CDA heeft toen hun amendement ingetrokken en is het voorstel Welgelegen 4 ruimschoots aangenomen in de Raad. Tot onze tevredenheid!

(Henk Geluk – gemeenteraadslid SGP Tholen)