1 december 2017

Vuurwerk, in Tholen een probleem?

In de commissie bestuurszaken op 29 november j.l. kwam onder andere het jaarverslag van de RUD Zeeland aan de orde. Daarin gaat het ook over vuurwerk. Hieronder de uitgesproken tekst door fractievoorzitter Peter Kraamer.

Meer informatie is te vinden op deze en deze pagina.

Tekst bijdrage P. Kraamer Commissie Bestuurszaken 29-11-2017 naar aanleiding van Jaarverslag RUD Zeeland

In het jaarverslag van de RUD Zeeland wordt verslaglegging gedaan van alle controles die zijn uitgevoerd wat betreft vuurwerk. Daarin gaat het vooral over evenementen en grootopslag. Maar het gaat ook over de veiligheid van de consumentenverkoop en het gebruik daarvan. Er wordt gecontroleerd op het afsteken buiten toegestane tijden, er wordt doorgestuurd naar bureau HALT en er wordt gekeken naar het in bezit hebben van illegaal vuurwerk.

En over dat punt wil ons fractie de vraag in het midden leggen of de raad begin volgend jaar het debat aan wil gaan hoe we als gemeente in de toekomst met het afsteken van consumentenvuurwerk om moeten gaan.

Er zijn verschillende redenen om dit debat te voeren.

- er wordt steeds vaker zwaar illegaal vuurwerk door particulieren afgestoken
- het aantal slachtoffers blijft onacceptabel hoog
- een behoorlijke groep ervaart op een bepaalde manier behoorlijke overlast.

Eind vorig jaar hebben wij een onderzoek in Tholen gedaan naar overlast door vuurwerk. Wij willen het verslag van dit onderzoek met als titel “Vuurwerk,  in Tholen een probleem?” aan de raad ter beschikking stellen. In onze beleving een mooi document als basis voor het debat. Er staan ook diverse verwijzingen in naar diverse artikelen over dit thema. Hoewel de uitkomsten van dit onderzoek qua aantal voor- en tegenstanders niet representatief is geeft het wel een goed beeld van wat er in de samenleving leeft. En dan nog niet zozeer gericht op de vraag: “Gaan we als gemeente het afsteken van vuurwerk wel of niet toestaan?”, maar wel om het maatschappelijk debat te voeren over de vraag: “Hoe gaan wij veilig en fatsoenlijk met deze traditie om?”.

De tijd lijkt hiervoor rijp te zijn, want gisteren melden alle landelijke media het nieuwsbericht: “Onderzoeksraad voor veiligheid constateert dat de risico’s tijdens de jaarwisseling te groot zijn. Eigenlijk kan de vraag gesteld worden waarom we in het verkeer elk slachtoffer er één teveel vinden en bij vuurwerk niet. Toen wij dit punt agendeerden wisten wij nog niet dat dit rapport deze week uit zou komen, maar aanstaande vrijdag 30-11-2017 wordt het gepubliceerd. Dit zou een goede aanleiding kunnen zijn om als gemeente het onderwerp volgend jaar op de agenda te zetten.

Een belangrijk punt wat vorig jaar door burgers werd genoemd is het ontbreken van respect voor elkaar. “Wat je ook doet, hou rekening met elkaar!”, was de boodschap. Zorg ervoor dat ouderen nog over straat durven te gaan en niet de kans lopen vuurwerk naast hun hoofd te krijgen. Besef dat een in kerkdienst op oudejaarsdag in het bijzonder stil gestaan wordt bij het verlies van een familielid in het afgelopen jaar. Als je dat zou weten steek je geen vuurwerk af bij de deur van de kerk. Blijkbaar kennen we elkaar als samenleving nog niet goed genoeg.

Zojuist hebben we besproken dat we volgend jaar in een brainstormsessie de  Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gaan herzien.

Wellicht een goede aanleiding om met de samenleving in gesprek te gaan hoe we het gezamenlijke verantwoordelijkheidsbesef en respect voor elkaar vorm kunnen geven. Hetzij door het anders vieren van deze traditie, hetzij door het stellen van bepaalde regels.

Onze fractie hoort graag van de andere partijen of zij het een goed voorstel vinden om dit thema in 2018 op de agenda van de raad te zetten, hetzij bij de brainstormsessie APV, hetzij op een ander moment.