20 april 2016

Voorstel SGP oprichting klankbordgroep GGD Zeeland

Enkele weken terug zijn we met een aantal SGP-raadsleden en wethouders op bezoek geweest bij GGD Zeeland. Er is toen gesproken over samenwerking in een gemeenschappelijke regeling. Gezamenlijk hebben we het verzoek ingediend bij het GGD-bestuur om een klankbordgroep met raadsleden op te richten.

Het verzoek is besproken in het dagelijks bestuur van de GGD. Daar is het positief ontvangen. De brief (zie hieronder) is besproken op de vergadering van het algemeen bestuur op 8 april.

Besloten is dat de suggestie om een klankbordgroep met raadsleden uit alle Zeeuwse fracties op te richten meegenomen zal worden in het traject besluitvorming gemeenteraden en het traject samenwerking in het sociaal domein en daarbij het VZG-rapport ‘Aanpak voor een goede samenwerking tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen’ te betrekken.

Betreft: oprichting klankbordgroep GGD Zeeland

Geachte leden van het Algemeen Bestuur,

Op woensdagavond 17 februari 2016 hebben wij als SGP-raadsleden, diverse wethouders en leden van de Statenfractie Zeeland een gesprek gehad bij de GGD Zeeland over samenwerking in een gemeenschappelijke regeling. Tijdens de bijeenkomst heeft directeur De Meij middels een presentatie informatie verstrekt over het samenwerken in de gemeenschappelijke regeling en het inhoudelijke takenpakket van de GGD. Nadrukkelijk zijn we ingegaan op de vraag hoe gemeenteraden grip kunnen houden op de samenwerking en hoe de kaderstellende en controlerende rol op een goede wijze ingevuld kunnen worden. Wij hebben het gesprek met elkaar als zeer waardevol ervaren en waarderen de open houding van de organisatie. Voor de GGD was het nieuw om met zo’n Zeeuwsbrede delegatie te spreken, maar wij hebben vernomen dat het ook van hun zijde als zeer positief is ervaren.

Uit de reacties van veel raadsleden bleek dat transparantie zeer wordt gewaardeerd. Het kwetsbaar opstellen en verstrekken van goede informatie door de GGD Zeeland creëert vertrouwen. Krachtig is dat de GGD zich niet als instituut presenteert, maar als onderdeel en partner van gemeenten. Met name gemeenteraden worstelen vaak met de vorm ‘verlengd lokaal bestuur’ in gemeenschappelijke regelingen. Raden zouden graag zien dat zij meer grip krijgen en houden op gemeenschappelijke regelingen. Dit sluit aan bij de bevindingen van de Vereniging Zeeuwse Gemeenten (VZG) die recent een rapport hebben gepresenteerd over dit onderwerp.

Om zowel vanuit de organisatie als de gemeenteraden deze wisselwerking tot stand te brengen, zien wij een klankbordgroep met raadsleden uit heel Zeeland als een goed instrument om in een vroegtijdig stadium betrokken te worden en te reflecteren op kaders en toekomstige ontwikkelingen binnen de werkgebieden van de GGD. Het biedt tevens de mogelijkheid om met een klankbordgroep te reflecteren op de vier onderdelen van verbetering die de VZG in haar rapport omschrijft. Op deze wijze zorgen we ervoor dat de afstand tussen gemeenteraden en het verlengd lokaal bestuur verminderd wordt en kunnen beide partijen hiermee voordeel behalen.

Wij willen middels deze brief het initiatief om een klankbordgroep met raadsleden uit Zeeland op te richten bij u neerleggen en het verzoek doen om uitvoering te geven aan deze wens die op breed draagvlak kan rekenen.

Mochten er nog vragen zijn, dan kunt u contact opnemen met de SGP-Statenfractie Zeeland die als centraal contactpersoon fungeert in deze. De Statenfractie van de SGP ondersteunt dit initiatief van harte vanuit de provinciale verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het openbaar bestuur in Zeeland.

Met vriendelijke groet,

De leden van de SGP-gemeenteraads fracties van Borsele, Goes, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Tholen, Terneuzen, Veere en Vlissingen, ondersteund door de SGP-Statenfractie van Zeeland.