5 februari 2018

Voor een duurzame en schone omgeving!

Bent u ook voor een prettige woonomgeving? Wij willen ons daarvoor inzetten. Het punt is dat de buitenruimte van ons allemaal is. Het is eigenlijk onze gezamenlijke huiskamer. En waar mensen gebruik van maken ontstaat rommel. Dat is op zich niet zo vreemd.

Belangrijk is dat je het met elkaar wel weer opruimt en dat gebeurt niet altijd. Zo hebben we te maken met zwerfafval op straat. Natuurlijk staan er de blikvangers, maar dit blijkt niet afdoende. De gemeente moet het goede voorbeeld geven en de faciliteiten bieden.

Zo heeft de SGP in 2016 flesjes water uitgedeeld bij de Zevendorpentocht, maar er wel gelijk voor gezorgd dat langs de route een kliko gereed stond waar ze na gebruik in weggegooid konden worden.

Om dit meer te stimuleren heeft Henk Geluk gevraagd of de gemeente zich aan wil sluiten bij de statiegeldalliantie die oproept ook op dit soort flesjes en blikjes statiegeld te zetten. Het grappige was overigens dat de gemeente zich net een maand geleden aangemeld had, alleen dat was nog niet zichtbaar op de website van deelnemers.

Heel goed Gemeente Tholen!

Wij bouwen mee aan een duurzame omgeving waarbij we een schone omgeving willen bewaren!

De tekst van de ingediende motie:

Motie Statiegeldalliantie

De Gemeenteraad van Tholen, in vergadering bijeen op 1 februari 2018;

Constaterende dat:

• Zwerfafval voor veel ergernis zorgt en slecht is voor natuur en milieu;
  • Er ook in de gemeente Tholen nog steeds veel zwerfafval is;
  • Het opruimen van dit zwerfafval hoge kosten met zich meebrengt (€30.000 voor Tholen o.b.v. productenboek 2016);
  • De gemeente Tholen een duurzaam circulair model voor het beheer van grondstoffen nastreeft;
  • Steeds meer gemeenten, organisaties, verenigingen, en bedrijven zich aansluiten bij de Statiegeldalliantie van Recycling Netwerk Benelux;
  • De Tweede Kamer steun heeft gegeven aan het voorstel om de komende drie jaar het aantal rondslingerende drankflesjes met 90% terug te dringen;
  • De Tweede Kamer in maart 2018 opnieuw de statiegeldkwestie bespreekt;

Is van mening dat:

• Het in het belang van de inwoners van de gemeente Tholen is dat er minder zwerfafval is;
  • We als gemeente (in OLAZ-verband) druk uit kunnen uitoefenen op de landelijke besluitvorming;

Verzoekt het college:

• Zich aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie en daarmee de Nederlandse regering verzoekt om het statiegeldsysteem in 2018 uit te breiden tot blikjes en alle grote én kleine PET-flessen in Nederland.

Getekend door,

Fractie SGP,