23 april 2015

Stimuleringsfonds Samenleving vastgesteld; oppositie loopt weg

Stimuleringsfonds Samenleving

Donderdagavond 23 april 2015 is het Stimuleringsfonds Samenleving vastgesteld. Het is een, mede op initiatief van SGP in het leven geroepen, fonds waarmee goede initiatieven vanuit de samenleving op weg geholpen kunnen worden met een startbudget. Dat vinden we positief en we hopen dat dit fonds een bijdrage levert aan het met elkaar inrichten van onze Thoolse Samenleving. Voor meer informatie, lees ook een eerder geplaatste artikel op deze website over dit fonds. We roepen alle Tholenaren vooral op hier dan ook gebruik van te maken en zo op een actieve manier deel te nemen aan de samenleving.

Amendement oppositie
In de commissie bestuurszaken van 15 april zijn de details van het raadsvoorstel uitvoerig besproken. Het voorstel bestaat uit maar één A4-tje tekst; op zich een prestatie in politiek Nederland. We hebben namelijk meestal te maken met dikke beleidsnota’s. Dat roept bij elke partij vragen op, zoals: “Wordt het budget wel eerlijk verdeeld?”. Ook onze fractie had even de neiging extra regeltjes aan het voorstel toe te voegen, maar hebben dat uiteindelijk niet gedaan. Onze inschatting is dat we dan bij voorbaat de creativiteit van burgers al weer inperken. Daarom wat ons betreft geen amendement. De oppositiepartijen wilden wel meer vinger aan de pols en dienden een amendement in om bedragen boven de €10.000 door de gemeenteraad te laten beoordelen. De SGP kon deze niet steunen, omdat wij vinden dat er enige vrijheid moet zijn in het toekennen van budget, zoals dat ook gebeurd bij bijvoorbeeld de cultuurraad.

Commotie in de raadzaal
De oppositie stelde tijdens de raadsvergadering verschillende technische vragen die door de wethouder kort beantwoord werden. Deze beantwoording was niet naar tevredenheid van de vragenstellers. Tot onze verbazing besloot de voltallige oppositie de vergadering te verlaten. Hoewel er de mogelijkheid is per direct een ‘Moment van Orde’ aan te vragen, waarbij de raad even de tijd neemt om over de manier van vergaderen te debatteren, besloot de oppositie hiervan geen gebruik te maken en direct de zaal te verlaten.

Wij vinden het jammer dat zo’n positief onderwerp , waarin mooie kansen liggen voor de samenleving, op deze manier is vastgesteld.