6 juni 2014

Staten op de bres voor zoet water

Brede steun voor motie van SGP

Staten op de bres voor zoet water

Een motie van SGP-statenlid J.J. van Burg over zoet water voor de Thoolse landbouw heeft in de provinciale staten van Zeeland een warm onthaal gekregen. Negen fracties ondersteunden de motie, alleen D66 (2 zetels) en Groen Links (1) waren tegen.

De Zeeuwse staten behandelden een voorstel over de Tweede bestuurlijke consultatie van de conceptvoorkeursstrategie voor de Zuidwestelijke Delta. Van Burg stelde voor dat bij de uitwerking van de zoetwatervoorziening naar Tholen en Sint-Philipsland het uitgangspunt is, dat de  beschikbaarheid en betaalbaarheid voor de gebruikers vergelijkbaar is met de huidige situatie. Behalve door de SGP (4 zetels) werd deze motie ondersteund door de VVD (7), PvdA (7), CDA (6), PVV (4), SP (3), CU, Partij voor Zeeland met elk 2 zetels, alsmede NZ (1). Voor de SP kwam Roland van Tilborg uit Sint-Maartensdijk als plaatsvervanger aan het woord. ,,Mijn collega van Dijen, die verhinderd is, had geen beter onderwerp kunnen uitkiezen. Het gaat immers onder meer over Tholen en Sint-Philipsland en dat is de plaats waar mijn huis staat. Dit onderwerp is dus zeer belangrijk voor mijn achtertuin.’’

Verleiden
Gedeputeerde Carla Schönknecht-Vermeulen verzekerde de SGP dat ook gedeputeerde staten vanaf het begin hebben vastgehouden aan de stelling: eerst wordt ervoor gezorgd dat de  zoetwatervoorziening op peil blijft en vervolgens kan het zout maken van het Volkerak-Zoommeer in gang worden gezet. Met het zogenaamde zoetwaterbod proberen wij de minister te verleiden om de investeringen – zo noodzakelijk voor dit gebied – te gaan doen. Vroeger begreep ik iets anders onder ‘verleiden’ maar tegenwoordig kan dat alleen nog maar met geld. Eigenlijk vind ik dat een beetje jammer.’’ Volgens de gedeputeerde moet geborgd zijn dat er een zout Volkerak-Zoommeer komt als de provincie daarvoor geld inzet. ,,Wij willen niet dat er geld wordt weggegooid, maar eerst het zoet en dan het zout. De maatregelen die in het zoetwaterpakket zijn opgenomen, leiden tot een betere zoetwatervoorziening dan nu het geval is. Wij weten allemaal dat de huidige voorziening op Tholen niet duurzaam is. Er moet heel veel water uit het Volkerak-Zoommeer gespoeld worden om het geschikt te maken. De verzilting in het Volkerak-Zoommeer zet sowieso door. Als wij niets doen, zal de waterkwaliteit zeker niet vooruit gaan. Met de ZLTO is overleg gevoerd over het voorliggende pakket. Deze organisatie is een vaste partner in het overleg.’’
Mevr. Schönknecht zei nog dat de inhoud van de SGP-motie niets bijzonders was. ,,Wij komen niet met iets nieuws. Tegen die achtergrond denk ik dat dit één op één zal worden overgenomen door de Stuurgroep Zuidwestelijke Delta.’’ Ondanks dat het volgens de gedeputeerde dan niets nieuws was, een zeer grote meerderheid van de Zeeuwse staten steunde de SGP-motie, waarmee het belang van zoet water op Tholen en Sint-Philipsland nog eens duidelijk werd onderstreept.

Dit artikel is met toestemming overgenomen van De Eendrachtbode, de Thoolse Courant.