18 februari 2014

SGP Tholen lanceert lesbrief

Maandagmorgen 17 februari was SGP Tholen te gast op de Koningin Julianaschool in Sint-Philipsland. Kandidaat raadslid Aad Prins en bestuurslid Johan Geuze gaven daar een gastles over de gemeenteraadsverkiezingen. In aanloop naar de komende gemeenteraadsverkiezingen heeft de campagnecommissie van de SGP een lesbrief samengesteld voor het basisonderwijs. Tijdens de gastles in groep 7-8 werd de lesbrief officieel gelanceerd.

Als eerste werd stil gestaan bij het begrip ‘regeren’. De overheid heeft gezag over haar onderdanen. Vanuit de Bijbel leren we dat God het hoogste gezag heeft. God heeft echter ook aan mensen gezag gegeven. Ook de overheid is een gezagsdrager. Natuurlijk hebben de burgers inspraak, zij kiezen hun volksvertegenwoordigers. We noemen dit democratie.

Vervolgens kwamen de verkiezingen aan de orde. Kiesrecht, politieke partijen, kandidatenlijst, verkiezingsprogramma, verkiezingscampagne, zetelverdeling en coalitievorming zijn begrippen die aan de leerlingen zijn uitgelegd. Ook werd uitgebreid stil gestaan bij de huidige samenstelling van de Thoolse gemeenteraad.

Er werd nagedacht over de werkwijze van de gemeente. De taken van een gemeente zijn onder andere: bijhouden wie er in de gemeente wonen, uitgeven van documenten als paspoorten en rijbewijzen, verlenen van uitkeringen, plannen maken voor de indeling van de gemeente, aanleggen en onderhouden van straten en voetpaden en zorgen voor speeltuintjes en zwembaden. Uiteindelijk is de gemeenteraad de hoogste baas in de gemeente. De verschillende taken die gemeenteraadsleden, de burgemeester, de wethouders en de ambtenaren hebben, zijn uitgelegd.

Natuurlijk hebben we ook iets verteld over de SGP. Dit is de oudste politieke partij van Nederland en in de gemeente Tholen is het ook de grootste partij. De standpunten van de SGP zijn gebaseerd op de Bijbel. De speerpunten van ons verkiezingsprogramma zijn op eenvoudige manier uitgelegd.

Wat vinden de kinderen uit Sint-Philipsland nu belangrijk in hun dorp? Toen die vraag gesteld werd, kwamen er verschillende punten naar voren. Enkele wensen: er moet een skatebaan komen, de Rammegors moet een mooi natuurgebied blijven, liefst een eigen zwembad,  een mooie visvijver en liefst één grote speeltuin in plaats van allemaal kleinere.

Tenslotte hebben de kinderen gediscussieerd over een paar stellingen. Belangrijk daarbij was dat ze een argument gaven waarom ze voor of tegen een stelling waren. Een paar behandelde stellingen waren: "Kinderen en (klein)kinderen moeten voor hun (groot)ouders zorgen als die hulp nodig hebben", "Ook kinderen met het syndroom van Down mogen naar de gewone school" en "Kinderen met arme ouders mogen gratis op zwemles". Sommige kinderen ontpopten zich als echte debaters.

Bij de lesbrief kregen de kinderen een SGP pen. Tot slot kregen ze ook nog een lekkere SGP lolly mee naar huis.

De lesbrieven zijn ook verspreid op de Eben-Haëzerschool in Tholen, de Groen van Prinstererschool in Scherpenisse, de Juliana van Stolbergschool in Sint-Maartensdijk, de Rehobothschool in Stavenisse en de School met de Bijbel in Sint-Annaland.

Klik hier voor de foto's