31 oktober 2015

SGP fractie op de koffie in Praethuusje St.-Maartensdijk

Zaterdagmorgen 31 oktober is de fractie van de SGP in gesprek gegaan met Dorpstafel Smerdiek om eens te luisteren wat er zo al speelt.

Er werd een belangrijke boodschap meegegeven. Het dorp is een beetje leeggelopen, omdat bepaalde projecten vertraging hebben opgelopen.

Zorg dat de woningbouw opstart, al is het met een paar huizen. Er is vraag naar kavels om zelf te mogen bouwen. Als de eerste schop de grond in gaat dan is de dorpstafel er van overtuigd dat het dorp weer aantrekkingskracht krijgt en mensen aan de slag gaan.

De dorpstafel werkt daar zelf ook hard aan en is druk bezig om samen met de bevolking en Stadlander een tijdelijke invulling te geven aan de Jullianastraat. Mensen mogen hun voorstellen aandragen, zodat dit stukje braak terrein weer aantrekkelijk wordt. Gelukkig zijn er al veel positieve ontwikkelingen gebeurd, zoals de markt en de inrichting van de gedempte haven. Men is tevreden over de supermarkten.

Belangrijk knelpunt is het zwembad. Wat gaat daar mee gebeuren? Dit is van grote sociale waarde voor het dorp. De begroting van de gemeente staat inmiddels zover onder druk dat er weinig tot geen geld is voor projecten. Daarom is op initiatief van de SGP in het najaar een denktank van de gemeenteraad met het college aan de slag gegaan om Tholen Financieel Anders in te richten. Daarbij zullen ook onderwerpen als het zwembad aan de orde komen. De dorpstafel benadrukt dat er een duidelijke keuze moet worden gemaakt, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Dan is er ook bereidheid om vanuit de samenleving ergens energie in te stoppen, maar het moet eerst tastbaar worden.

De SGP realiseert zich dat er fundamentele keuzes moeten worden gemaakt om aan de ene kant de begroting op orde te houden en aan de andere kant de voorzieningen zoveel mogelijk intact te houden.

Het komende half jaar moet duidelijk worden wat er haalbaar is in Tholen. Als het aan de Dorpstafel ligt zijn woningbouw en het zwembad de twee belangrijkste zaken in Sint Maartensdijk waar de gemeente een rol in speelt.

Er kwamen nog meer onderwerpen over tafel, zoals buurtpreventie, bibliotheek, kunstijsbaan en het bedrijventerrein.

Het was goed om zo eens met elkaar van gedachten te wisselen.

Wilt u ook eens spreken met de SGP? Laat het ons weten via fractie@sgp-tholen.nl

SGP fractie op de koffie in Preathuusje St.-MaartensdijkZaterdagmorgen 31 oktober is de fractie van de SGP in gesprek...

Posted by SGP Tholen on zaterdag 31 oktober 2015