31 december 2013

SGP doet aan teambuilding!

Klik hier voor een video van deze activiteit!

Op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen staan zes nieuwe personen en drie huidige raadsleden zijn niet meer verkiesbaar. Reden genoeg om als potentiële nieuwe fractie elkaar op een uniek stukje Thoolse bodem als persoon eens beter te leren kennen.

Op zaterdagmorgen 28 december waren de nummer 1 tot en met 10 en de steunfractie in alle vroegte aanwezig in restaurant ‘t Veerhuis te Sint Philipsland. De morgen begon met een ontbijt op deze unieke locatie. Het was nog donker, maar al snel werd het prachtige uitzicht over het water zichtbaar. Tijdens de maaltijd vertelden alle deelnemers wat van zichzelf en waarom ze bereid zijn zich in te zetten voor de Thoolse samenleving.

Na het ontbijt vertrok het gezelschap naar de Eendenkooi in Anna Jacobapolder voor een natte laarzentocht. Het doel van deze tocht was tweeledig: Aan de hand van schriftelijke en praktijkopdrachten elkaar beter leren kennen. Door het verschil in karakter en persoonlijke ontwikkeling werd duidelijk waar ieders kwaliteiten liggen. Het andere doel was zich te laten informeren over de waarde van de natuur en de politieke onderwerpen die de Eendenkooi raken. Annet de Ruyter van Stichting Het Zeeuwse Landschap verzorgde deze rondleiding, waarbij er ruimte was om de door de fractie zelf bedachte teambuildingsopdrachten uit te voeren. Op de dijk werd uitleg gegeven over de schorren en werd de groep geïnformeerd over de visie van Het Zeeuwse Landschap op de plannen van het Rijk om windmolens op de Philipsdam te plaatsen. De SGP is voorstander om met beleid met natuurbeheer om te gaan. Dat wil niet altijd zeggen dat het aanleggen van nieuwe natuur de keuze van de SGP is, maar wel het op een zo goed mogelijke manier in stand houden van flora en fauna. Gods schepping geeft ruimte voor mens en dier. Daarnaast dient de mens de aarde te bebouwen voor eigen levensonderhoud.

Wat betreft de windmolens is dit park onderdeel van een rijksinpassingsplan. De SGP fractie staat niet te juichen bij dit plan. Op Tholen staan voldoende windmolens. Het park op de Philipsdam staat echter buiten de gemeentegrenzen en wordt door het rijk uitgevoerd. Waar mogelijk zullen we onze inbreng leveren om het park juist in te passen.

Na een bezoek aan het kooikershuisje werd de morgen afgesloten met een groepsgesprek in ’t Veerhuis. Hierbij stond het thema “De les van de ganzen” centraal. Hoewel iedereen bij ganzen een andere beleving heeft, zijn er lessen te trekken uit de wijze waarop ganzen in een groep samenwerken. Dit is over te zetten op de manier waarop een fractie goed kan samenwerken ten gunste van effectieve politiek. Zo blijkt maar weer dat de natuur niet alleen mooi, maar ook leerzaam is.