17 september 2013

Ophef watersnood

De afgelopen dagen is er veel ophef ontstaan rondom de herdenkingsdienst in Stavenisse.
Met name rondom de meditatie van ds. Quist. We weten dat velen in onze gemeente de woorden van ds Quist hebben onderschreven, maar ook een substantieel van de bewoners niet.
Het college heeft aanvankelijk de verantwoordelijkheid bij de predikant gelegd, maar enkele dagen daarna heeft de burgemeester openlijk afstand genomen van de gesproken meditatie.
In de raadsvergadering van donderdag 7 februari hebben we als politieke partijen de gelegenheid gekregen om een soort stemverklaring af te leggen waarbij geen ruimte was voor discussie.
We hebben als SGP o.a. het volgende gesteld: En ik wil u daarvan in kennis stellen :

Hieronder de letterlijke tekst zoals uit gesproken tijdens de raadsvergadering van 7 februari 2013.

Onze fractie heeft kennis genomen van de commotie die de afgelopen dagen is ontstaan naar aanleiding van een deel van de herdenking van de watersnood in 1953 en dan met name te Stavenisse. Daarnaast heeft onze fractie ook kennis genomen van de reactie van het college.
Tijdens deze dienst zijn er tijdens een meditatie uitspraken gedaan waar verschillende mensen in onze gemeente zich niet in herkenden.
Dat is op zich zelf niet verwonderlijk. Dat kan bij elke gelegenheid gebeuren.
We kunnen de vraag stellen: welke opdracht heeft een predikant in een meditatie?
Volgens onze fractie is dat het volgende:  Het Woord van God  laten klinken en ook om op te roepen tot het dienen van God. Die oproep kan op verschillende manieren naar voren komen waarbij de strekking van de boodschap doorklinkt.
De werkgroep die zich bezig gehouden heeft met het invullen van het programma heeft bewust een predikant gevraagd die uit Stavenisse kwam en die de ramp ook van nabij heeft meegemaakt. Zij hebben ook in het geheel van het programma ruimte gemaakt voor een meditatief moment. Een meditatie waarin de liefde van Christus genoemd werd , maar waarin ook een waarschuwing klonk.
De ramp had en heeft ons allen iets te zeggen. We betreuren het dat er mensen zijn die zich gestoten hebben aan de wijze waarop dit verwoord en wij hebben daar kennis van genomen.
Voorzitter : Gods Woord leert ons : Toeval bestaat niet.  Naar onze mening is dat  de boodschap die vanuit de Bijbel ook tot ons komt.
Wij zijn van mening dat de watersnood geen toevallige samenloop van omstandigheden was zoals velen dat verwoorden, maar wij geloven dat God regeert. Wij geloven dat God  de geschiedenis schrijft  en wij weten dat niet iedereen dat zo beleeft.
Voorzitter
Tenslotte : Onze fractie betreurt het dat er onrust is ontstaan in onze gemeente en dat  er inwoners in  onze gemeente zijn die uitspraken als kwetsend hebben ervaren maar we betreuren het ook dat er in dagen  na de herdenking  uitspraken zijn gedaan waarbij de integriteit van onze burgemeester in twijfel is getrokken. Er werd zelfs gesproken van diskwalificatie als burgemeester en burgervader.
Voorzitter. Wie kritiek heeft op uitspraken van een predikant, moet zelf ook goed nadenken voordat hij woorden van dergelijke strekking in de mond neemt.

Bert van Eenennaam
Fractievoorzitter SGP