15 februari 2016

Oorlog, Kerk en Staat

Op 4 februari j.l. hield PKV Scherpenisse haar 66e jaarvergadering.

Op deze jaarvergadering, die gehouden werd in het verenigingsgebouw van de Gereformeerde Gemeenten te Scherpenisse, was zo'n 30 procent van de leden aanwezig. Een goede opkomst!

Tijdens deze jaarvergadering behandelde Ds. J. Lohuis (Hervormd Scherpenisse) het boekje van Eva van der Groe, Oorlog, Kerk en Staat. De secretaris van de kiesvereniging schreef er een stukje over.

Eva van der Groe was een vrouw die door de Heere zeer nauw betrokken werd met de politieke gebeurtenissen in Nederland. Dit was in de periode van 1740 tot 1748, de tijd van de Spaanse Successieoorlog. Veel hoop had ze niet voor Nederland, vanwege het zedelijk verval van ons land. Eva heeft veel gebeden aan Gods genadetroon voor het welzijn van land en volk. Ze moest ervaren dat ze niets uit zichzelf kon, maar alleen door Hem.
Ze moest zeggen: 'Hoe groot is Gods wijsheid, hoe diep zijn Zijn wegen.' De kroon komt op het hoofd van de Zoon van God, die de opperste Wijsheid zelf is.
Eva werd geboren in 1704 en is gestorven in 1770.

We mogen terugzien op een goede en leerzame avond!