7 maart 2014

Nieuw - Ondernemersontbijt

Ondernemersontbijt

{iframe=http://www.scribd.com/embeds/211643918/content?start_page=1&view_mode=scroll&show_recommendations=true&width=100%&height=600}

Ontbijten, netwerken en delen van informatie zorgt voor inspiratie bij ondernemers en Thoolse SGP

ONDERNEMERSONTBIJT THOOLSE SGP BRENGT ZORG EN ONDERNEMER MET ELKAAR IN CONTACT

‘Informatief en sterk inhoudelijk!’ Twee reacties van ondernemers die afgelopen woensdag het ondernemersontbijt van de Thoolse SGP bezochten. Dit was dan ook precies de insteek van de Thoolse SGP voor het ontbijt. Tijdens de opening inspireerde kandidaat raadslid Muijt de aanwezigen met een mooi voorbeeld van twee ondernemers die hun tijd en energie steken in het stimuleren van de ondernemersgeest bij jongeren. Zij bieden lespakketten aan met uitleg wat ondernemen inhoudt, wat de risico’s zijn en hoe kansen worden vertaald in een goed resultaat.

Na een kort openingswoord en het welkom heten van de aanwezige ondernemers, raadsleden en wethouder Hoek, werd het ontbijtbuffet geopend. Het ondernemersontbijt vond plaats op een bijzondere locatie in Tholen: ‘Eeterij De Thoolse Brug’. Dit is een dagbestedingslocatie van Sjaloom Zorg. Cliënten en begeleiding hadden het ontbijt tot in detail goed voorbereid, de verzorging verliep dan ook vlekkeloos. Een goed voorbeeld van gezond ondernemerschap, gecombineerd met maatschappelijke verantwoordelijkheid.

“Een goede start van de dag is een lekker en stevig ontbijt. Een krantje mag daar zeker niet bij ontbreken”, aldus Peter Goedhart van Sjaloom Zorg. Samen met Corina Visser verzorgde hij een presentatie over de zorginstelling aan de hand van een jubileumkrant van de organisatie. Op allerlei gebieden wordt gezocht naar een passende manier van arbeidsintegratie voor de cliënten. Horeca, dagbesteding, facilitaire werkzaamheden, maar ook scholing en begeleiding wordt verzorgd. Het onderwerp vrijwilligers kwam in de presentatie ter sprake. Enkele verduidelijkingsvragen hierover werden gesteld door raadslid Kraamer. Een andere opmerking die meegegeven werd aan de SGP-fractie was: ‘Zorg voor een startbudget bij initiatieven voor creëren van WSW-plaatsen in bedrijven.’ De fractie zal dit meenemen in de overwegingen bij het maken van beleid. De zoektocht van Sjaloom Zorg naar mogelijkheden en kansen voor samenwerking met de lokale ondernemingen kwam tijdens de presentatie duidelijk in beeld.

Muijt ging hier verder op in en vertelde over een mooi praktijkvoorbeeld op Tholen, waarbij een onderneming daadwerkelijk aan de slag is gegaan om een WSW-plaats te creëren. Uiteraard kost dit tijd en energie van een ondernemer, maar het biedt ook zeker kansen. Een morele oproep werd gedaan aan de ondernemers om ook hierin verantwoordelijkheid te nemen.

Als afsluiting werden enkele prikkelende stellingen voorgelegd aan de aanwezigen. Het bleef niet enkel bij het delen van elkaars standpunten, Muijt ging op zoek naar de achterliggende argumenten, wat leidde tot interessante discussies. Tijdens het ontbijt werd de nadruk gelegd op de waarde van creativiteit bij ondernemers. De gemeente kan faciliteren, maar de verantwoordelijkheid moet wel door de ondernemers zelf genomen worden. De gemeente kan de taak van de ondernemers niet gaan overnemen. Dit neemt niet weg dat volgens de ondernemers er meer ruimte en minder regels moeten zijn om te kunnen ondernemen.

Na afloop werd er gelegenheid geboden om onder genot van een kopje koffie nog met elkaar in gesprek te gaan. Twee aanwezige ondernemers van minionderneming ButtonMania namen de gelegenheid te baat om hun bedrijf en product te promoten. Een deel van de campagnestand was daarvoor aangekleed door deze onderneming.

De SGP-fractie heeft veel en waardevolle bagage meegekregen!