22 december 2014

Motie van afkeuring trouwambtenaren verworpen

Op donderdagavond 18 december 2014 zijn door PvdA en SP in Tholen twee moties ingediend met betrekking tot het aanstellen van gewetensbezwaarde ambtenaren.

De eerste motie had als doel de aangestelde ambtenaren alsnog te ontslaan, de tweede was een motie van afkeuring richting het college. Beide moties zijn verworpen met een stemverhouding van vier vóór en vijftien tegen. De SGP heeft tegengestemd. De ambtenaren zijn namelijk op wettige gronden aangesteld, deze kun je dan niet achteraf ontslaan.

Een motie van afkeuring vinden wij een te zwaar middel om aan te geven dat het college achteraf bezien de raad anders had moeten betrekken bij het besluitvormingsproces. Er is altijd op een andere manier ruimte voor evaluatie en het maken van nieuwe afspraken hierover. U kunt onze letterlijke reactie, zoals wij die in de raadsvergadering gegeven hebben, in de bijlage teruglezen.

Wij vinden het jammer dat dit onderwerp partijen tegenover elkaar zet, terwijl we het juist met elkaar over de veelkleurigheid van de Thoolse samenleving zouden moeten hebben. Laten we ons richten op de diversiteit in de samenleving en zorgen dat er keuzevrijheid is. Dat geldt zowel de keuze voor de persoon die invulling kan geven aan de mooiste dag van je leven, als degene die zorg aan huis komt verlenen. Beiden laat je toe in je privé omgeving, daar moet je wat mee hebben. Dat is het belang wat wij de afgelopen weken hebben willen onderstrepen. Het beeld is de afgelopen tijd gewekt dat het aanstellen van gewetensbezwaarde ambtenaren direct homoseksuelen buiten sluit. Volgens ons is dat een onjuiste conclusie. Er zijn namelijk diverse ambtenaren beschikbaar die geen bezwaren hebben. Het probleem van buitensluiting, intimidatie en toepassen van geweld ligt op een heel ander vlak. En dáár zou het maatschappelijk debat eens over gevoerd mogen worden. Waar ligt de werkelijke oorzaak en hoe kunnen we die als samenleving wegnemen?

Wij wensen alle bijzonder ambtenaren van de burgelijke stand in Tholen veel wijsheid en werkplezier toe!

SGP fractie Tholen

Klik hier om onze bijdragen bij de moties, en de originele moties te bekijken