5 februari 2018

Motie ondersteuning pulsvisserij

Afgelopen donderdag heeft SGP Tholen samen met de CU opnieuw een motie ingediend om als Gemeente Tholen actief een bijdrage te leveren in de discussie rondom Pulskorvissen. Hoewel er al eerder een soortgelijke motie door de gemeenteraad is aangenomen zijn wij van mening dat er opnieuw aandacht gevraagd moet worden bij hogere overheden. Er is namelijk een nieuw gegeven dat het Europees Parlement zich heeft uitgesproken tegen het toepassen van deze vismethode. En net zoals de tegenstanders een anti-campagne hebben opgezet moeten wij voor onze ondernemers zorgen dat het juiste geluid en de kloppende feiten naar buiten worden gebracht. De tegenstanders vergroten de nadelen van het systeem uit. Inmiddels erkennen Europarlementariërs dat zij zich niet genoeg hebben verdiept in de materie. De stroomstootjes blijken maar gekriebel te geven als je je hand in het water houdt. Heel wat anders dan die afgrijselijke beelden van geëlektrocuteerde vissen die online worden gezet. Frappant was dat alleen CDA en ABT de motie van CU en SGP steunden. Gelukkig is de motie wel aangenomen en gaat het college actief verder met de steun aan onze vissers.

De tekst van de motie:

De gemeenteraad van Tholen, in vergadering bijeen op donderdag 1 februari 2018

Overwegende dat :

• de vissers van Tholen en andere Nederlandse vissersplaatsen fors geïnvesteerd hebben in pulsvisserij;
  • de vissers aangemoedigd zijn om deze investeringen te doen omdat de vismethode beter is voor de zeebodem;
  • het Europees parlement onlangs besloten heeft de pulsvisserij te verbieden als inzet richting de de Europese Commissie;
  • de vissers de dupe worden van deze beslissing omdat de door hen gedane investeringen voor niets zijn geweest;

Is van mening dat:

• de vissers ondersteuning verdienen nu zij eerst aangemoedigd zijn om investeringen te doen, terwijl de overheid later de nieuwe vismethode verbiedt;

verzoekt het college:

• de lastige positie van de pulsvissers onder de aandacht te brengen van andere overheden, zoals het Rijk en de Europese Commissie;
  • primair in te zetten op het zoeken naar mogelijkheden / alternatieven voor (deels) behoud van de pulsvisserij;
  • mocht dit geen baat hebben, aan te dringen op compensatie vanuit een Europese of landelijke regeling waarbij de vissers (deels) gecompenseerd worden voor de door hen gedane investeringen;

En gaat over tot de orde van de dag