4 februari 2016

Missie en Visie

Onderstaande tekst sprak de voorzitter tijdens de raadsvergadering uit:

Vandaag stellen we de Missie en Visie van de Gemeente Tholen vast  waaraan de afgelopen maanden hard is gewerkt. Het doel is ons als gemeente duidelijk te profileren richting onze burgers en bedrijven. En met een duidelijk plan van aanpak mee te bewegen met en in te spelen op ontwikkelingen in de maatschappij. En uit te stralen richting samenleving: Wie zijn we als gemeente en wie willen we zijn?
Opvallend vond ik dat in de werkgroep als eerste de vraag aan de orde kwam wat een Missie is, namelijk:
Waar sta je voor,  wie ben je, wat is je drijfveer ,waaraan ontleen je je bestaansrecht en waarin ben je geworteld?
Als je dat aan een SGP-er vraagt dan komen gelijk de volgende gedachten naar boven:

- ons bestaansrecht komt voort uit het erkennen dat wij als mens geschapen door God geschapen zijn.
- dat ook de aarde geschapen is en dat wij als mens als opdracht het beheer hierover gekregen hebben
- wij als mens in al onze handelingen dienende moeten zijn ten opzichte van God en onze naaste
- de overheid als dienaar van God functioneert in het besturen van de samenleving en het spreken van recht.

Als je ons zou vragen wat onze Visie is, dan is dat:

- voor iedereen, dat betekent voor iedere burger van Tholen, een zalig leven na dit leven.

En zo herkennen wij ons ook in dit document als het gaat om het zoeken naar het welbevinden voor de burgers in onze samenleving.

Nu de missie en visie is opgesteld is voor onze partij heel belangrijk dat er nu ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van gaat worden. Het opstellen van zo'n document is een wat wollig proces, dat hoort er nu eenmaal bij. Wat ons betreft zetten we het nu vooral om in praktische daden. Wij doen hierbij de oproep aan het college om de missie en visie herkenbaar terug te laten komen in alles wat we als gemeente besluiten en doen. Het moet tastbaar en herkenbaar worden voor burgers, verenigingen en bedrijven. Wie zijn we en wat kunt u van ons verwachten?
Ruimte aan de Thoolse samenleving! Laten we het makkelijker maken voor de burger, drempels wegnemen voor bedrijven. Dat betekent niet dat het card blanche is voor ieder initiatief, maar wel dat we andersom denken als het gaat om het faciliteren van burgers, bedrijven en verenigingen. Met als doel dat zij goed kunnen functioneren in de samenleving
Wij zien dit terug in het bijgevoegde plan van aanpak 'Tholen met de tijd mee'. Het ambitieuze plan geeft goede hoop. Visie wordt omgezet in daden.
Wij zien uit naar de eerste resultaten van dit proces en wensen het college veel succes met de uitwerking en toepassing van dit beleid.

Met bovenstaand resultaat is in een onderdeel van het verkiezingsprogramma, namelijk het verminderen van de regeldruk, een eerste stap gezet. Positief!