17 februari 2014

Met de SGP aan de koffie!

Met de SGP aan de koffie in zorgcentrum Scheldeoord

Op zaterdagmorgen 15 februari bezocht de SGP fractie zorgcentrum Scheldeoord te Stavenisse. Het doel was een gezellige morgen voor de bewoners en vrijwilligers te organiseren. Daarbij staken de kandidaat raadsleden de handen uit de mouwen! Even voor tienen worden de bewoners uitgenodigd en druppelen de eerste vrijwilligers van Scheldeoord binnen! Nadat allen door de SGP-ers zijn voorzien van koffie, thee en een bolus, opent Peter Kraamer de bijeenkomst. Ruim vijfentwintig bewoners en vrijwilligers zijn te gast.

Peter Kraamer heet alle aanwezigen hartelijk welkom en bedankt meesterbakker Bliek voor de sponsoring van de bolussen! Een mooi gebaar.

Na de opening geeft Kraamer het woord aan de heer J. de Jonge uit Tholen die een inleiding hield over Tholen in de Franse tijd. Om de toespraak toe te spitsen op Stavenisse zijn hem gegevens verstrekt door dhr. A.C. Smit uit Stavenisse. Deze heeft jaren geleden het begin van de Franse tijd (1795) in de archieven nageslagen. De Franse tijd op Tholen is ondergewaardeerd, terwijl het juist een belangrijk keerpunt in onze geschiedenis is geweest”.

Stavenisse heeft in die benauwde tijd toch wel een bijzondere positie gehad, gelegen tussen twee fronten. De Franse tijd is een ingrijpende tijd geweest. Nederland werd een politiestaat en daar hebben de mensen onder geleden. Van 1810 tot en met 1813 werden de Nederlanden onderdeel van het Franse keizerrijk. In Stavenisse was een post met kanonnen gestationeerd, welke onderdeel uitmaakte van de verdedigingslinie.

De heer De Jonge haalt de waarschuwing van Groen van Prinsterer aan tegen de verlichting en de invloed van de Franse tijd, toen al een voorman van de SGP…? De oorsprong van het vrijzinnige denken uit de Franse revolutie heeft heel Europa en Nederland bereikt. De invloeden hiervan zijn nog steeds merkbaar in onze tijd.

In 1713 eindigde de Franse tijd met de landing in Scheveningen van koning Willem I. Tholen zat echter nog vol met Fransen. Een week vóór de landing had een Tholenaar nog een briefje gehangen aan het huis van een douanier met de tekst: “Hier is een huis te koop, de Russen zijn op de loop en de Hollanders komen over de Rijn, die zullen wel snel hier zijn!” Een zinsnede die goed de situatie van die tijd typeert is: “Men werd verdacht van verdacht te zijn”.

Diverse bekende namen uit Stavenisse werden genoemd: Wagenmaker, Drost, Jansen en Neele. Iets dat minder bekend is en nauwelijks wordt uitgesproken is dat we van 1806 tot 1810 nog een koning hebben gehad. Zeer gedetailleerd doet De Jonge verslag van een bezoek van de minder bekende koning Lodewijk Napoleon, een broer van de keijzer, die via Oud-Vossemeer en Tholen een bezoek bracht aan Stavenisse.

Na deze inleiding wordt er opnieuw koffie geschonken en wordt het onderwerp zorg behandeld. Een vraaggesprek met Mary Bijnagte, zorgmanager bij Curadomi, geeft verduidelijking over de ontwikkelingen die gaande zijn in de zorg. Er ligt een uitdaging en meer dan we gewend zijn zal er een beroep worden gedaan op familie en het netwerk om ons heen.

Kraamer gaf aan dat de fractie graag wil weten waar men in de praktijk tegen aanloopt nu mensen met een lichtere zorgzwaartezelfstandig moeten blijven wonen. Chris Koopman vraagt aan de vrijwilligers of zij ook mogelijkheden zien om ook buiten de eigen kerkelijke omgeving zorg te verlenen als daar naar wordt gevraagd. Daar werd positief op gereageerd. De vrijwilligers geven aan dat de samenwerking tussen gemeente en vrijwilligersorganisaties moet worden vergroot. Ook de inzet van kerken passeert de revue. De afgelopen periode heeft de SGP-fractie samen met de gemeente een jaarlijks overleg met de kerken tot stand gebracht.

Wel geeft vrijwilliger mevrouw Dorst aan dat het lastig is zorgbehoevenden te bereiken. Mensen kloppen niet graag in hun omgeving aan voor hulp. Feitelijk ligt er een taak voor iedereen in de samenleving om op elkaar te letten. Dat sluit aan bij de inzet van de SGP de komende raadsperiode met het verkiezingsthema: SGP biedt steun, draag elkaar.

Na afloop van de bijeenkomst ontvangen de vrijwilligers een prachtige bos rozen, die zijn gesponsord door Drogerij Stavenisse. Zonder de hulp en inzet van vrijwilligers zou het bijna onmogelijk zijn zorgcentra als deze tot stand te brengen. Met recht worden zij dan ook door de Thoolse SGP-fractie in het zonnetje gezet!

Klik hier voor de fotos's !