1 oktober 2013

Hervormingen en bezuinigingen

Hervormingen en bezuinigingen.

Als we spreken over bezuinigingen en hervormingen dan realiseren wij ons als SGP - fractie dat dit een ingrijpende operatie is. Als we terug gaan in de tijd dan weten we dat wij als raad  vaak in een situatie zijn geweest waarin financieel veel, heel veel mogelijk was. Voorzieningen werden gerealiseerd en aangevraagde subsidies veelal verstrekt. Op het gebied van cultuur en sport kon heel veel. Deelname aan activiteiten waren bijna altijd mogelijk enz. Nu we spreken over bezuinigen en hervormingen moeten we een pas op de plaats maken. Dat betekent dat we als raad, maar ook onze burgers,  een omslag in het denken moeten maken. Waar in het verleden de overheid, landelijk, provinciaal en gemeentelijk ook extra voorzieningen mogelijk maakten, moeten we nu realiseren dat we als overheid een andere weg gaan inslaan. De overheid  legt nu de basis voor allerlei voorzieningen en de samenleving krijgt hierbij een grotere verantwoordelijkheid. We zijn in een situatie terechtgekomen waarbij we stellen dat een zich terugtrekkende overheid zich aandient en dat er van onze burgers, inwoners een grotere verantwoordelijkheid gevraagd gaat worden. Vandaar niet alleen de term bezuinigen, maar ook hervormen. Dit zal zich vooral aandienen in het financiële vlak, maar wij wensen dat ook te doen op het hele terrein van de samenleving. Wij zijn de overtuiging toegedaan dat we hier niet alleen voorstaan. We hebben als fractie van de SGP ook geprobeerd vanuit onze beginselen en overtuiging deze gedachtegang te volgen. Hierbij weten wij ons afhankelijk van God, Die regeert. In de Bijbel  lezen we bijv. bij de profeet Nehemia de oproep om in tijden van nood de Heere te zoeken en de belofte ligt er dat er redding zal komen. Als we als gemeente, als raad deze weg volgen dan zijn we er van overtuigd dat  dit tot zegen en nut van ons allen zal zijn.  De opmerking kan geplaatst worden : Zijn dan alle vragen en problemen opgelost ?  Uiteraard niet, we hebben ook de taak om te werken en naar oplossingen te zoeken, ook in tijden van economische teruggang. Voorzitter: de raad zal begrijpen dat dit laatste principiële zaken zijn die ik gesteld  heb, maar ik wilde ze toch graag namens onze fractie hierbij betrekken.

In de commissie BZ hebben wij aangegeven dat we de komende periode zeer goed zullen gaan kijken naar de gemeenschappelijke regelingen. Bij deze regelingen hebben we uiteraard een verplichting aangegaan naar de deelnemende gemeenten maar het college dient wat ons betreft, in de toekomst zeer kritisch te kijken naar de regelingen zodat een pas op de plaats gemaakt zal worden.

We hebben met instemming geconstateerd dat het college  heeft aangegeven  bij monde van wethouder Hommel  om te komen tot onderzoek van het aanbrengen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen en op percelen die al enige jaren niet in gebruik zijn genomen en waarvan de verwachting is dat die nog jaren braak zullen liggen. Dat gaat winst opleveren. We hebben hier geen motie of amendement voorbereid omdat de toezegging van het college voor ons voldoende is.

Dat geldt eveneens voor het onderzoek om te komen tot het afstoten van  gemeentelijke gebouwen. We hebben in de commissie o.a. de Gasthuiskapel en het Oude Stadhuis in de kern Tholen genoemd. Dat geldt ook voor de dorpshuisfuncties in verschillende kernen. De mogelijkheid om te komen tot een stichtingsvorm dient onderzocht te worden. We zijn geneigd om dit direct op te pakken, maar laten we daar toch wel goed onderzoek bij verrichten. Wij vinden maatwerk daarbij erg belangrijk.

Daarnaast zijn er heel veel zaken te noemen waarmee we het eens zijn. In de commissie hebben we ook aangegeven dat we het eens zijn met de bezuinigingen op de subsidies. Elke organisatie of vereniging zal ook de komende periode een bijdrage moeten leveren en dat betekent dat ook daar een bezuigingsronde zal plaatsvinden. Dan geldt ook de 4  x 7,5 %

We willen nogmaals wijzen op het  voorstel om een sportraad/sportkoepel te realiseren. Deze kan in de toekomst een percentage van het huidige budget toegewezen krijgen. Dat kan in de aanloopfase zijn bijv. 75 % van de totaaluitgaven die nu verstrekt worden. Dat bedrag kan dan besteed worden voor beheer en onderhoud van de velden en terreinen, maar ook de aanleg van sportterreinen kan tot de mogelijkheden behoren. Het is niet ondenkbaar dat het  genoemde percentage   naar beneden kan worden bijgesteld. We hebben daar nu geen amendement of motie over, maar we willen dit zeker met de kader nota 2015 verder onderzoeken.

We onderschrijven het gegeven dat de bibliotheek wordt omgevormd tot een kenniscentrum gericht op educatieve dienstverlening. Het bestuur van de bibliotheek zal vast en zeker met inspirerende ideeën voor het invullen van de functies komen en we zijn van mening dat ze inhoud kunnen geven aan de opdracht die ze hierdoor krijgen. We doen als raad geen stap in het duister, maar we maken een heldere keuze.

We willen tenslotte nog een punt noemen, en dat is de Vestingwallen. Enige tijd geleden heeft onze fractie een motie ingediend waarbij 10% bezuinigd zou worden en uitstel tot 2017. Uiteraard dient het noodzakelijke onderhoud en waterbeheersing een plaats te hebben in het geheel, maar verder dienen te Vestingwallen te blijven zoals ze zijn. Dus geen extra geld en dat houdt in ; stop  de plannen rond de vestingwallen. Onze fractie heeft in samenwerking met  de  CU een motie voorbereid om geen extra middelen te stoppen in de Vestingwallen.