17 januari 2014

Goede samenwerking ZLTO afdeling Tholen en SGP fractie.

SGP Tholen in gesprek met agrarische ondernemers tijdens debat op agrarische middag bij loonbedrijf Hage.

Leden van de ZLTO afdeling Tholen, belangstellenden en de Thoolse SGP zijn afgelopen donderdagmiddag met elkaar in gesprek gegaan bij loonbedrijf Hage. De SGP organiseerde deze bijeenkomst, die onderdeel is van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, om te horen wat er leeft bij de agrarische ondernemers. Diverse onderwerpen passeerden de revue, zoals de zoetwatervoorziening op Tholen, de inzet van de ZLTO afdeling hierbij, maar ook kansen als functieverbreding en intensieve teelt. Tholen bezit een mooi agrarisch bedrijfsleven met een grote diversiteit: van kippen en varkens tot uien en aardappels.

Chris Koopman (raadslid voor de SGP) opende de bijeenkomst met te benadrukken dat de SGP, zowel landelijk als lokaal, de agrarische sector een warm hart toedraagt. Dit blijkt uit de diverse contacten die er zijn met belangenorganisaties en de samenwerking lokaal met de ZLTO. De agrarische sector staat onder druk en diverse ondernemers worden in hun bedrijfsvoering belemmerd. Dit kan anders, dit moet anders! Veel is er al bereikt in de achterliggende vier jaren. De waarborging van zoetwatervoorziening op Tholen is daar een voorbeeld van, maar ook de zogenaamde ‘kippenmotie’ en het biofilter om geuroverlast te beperken. Mooie initiatieven, die de SGP fractie ook van harte ondersteunt. Ook voor de komende jaren zal, wat de SGP betreft, het agrarisch ondernemen op Tholen een belangrijk aandachtspunt zijn. Koopman besluit met de woorden: ‘regen en droogte, winst of verlies, alles in afhankelijkheid van de voorzienigheid van God.’

Henk-Jan ten Cate bedankte de SGP voor de uitnodiging voor deze middag. Het is belangrijk dat de ondernemers worden gehoord door de politiek. Het is fijn dat de SGP hierin het initiatief neemt. Tholen heeft een mooi en divers bedrijfsleven. De kippen en de varkens, de bloemen en het fruit, aardappels en uien. Dit biedt kansen voor de toekomst, zoals de Thoolse aardappel van familie Versluijs. Agrarische bedrijven moeten groeien en daar liggen kansen voor de lokale politiek.

Aansluitend nam Henk Geluk (raadslid voor de SGP) het woord en schetste in het kort de situatie rond de ‘ruimte voor ruimte’ regeling. Een regeling die in de basis niet slecht is, maar wel gebaseerd moet zijn op twee pijlers: als de aanvraag rechtmatig is; dan behandelen, maar het mag geen belemmering zijn voor agrarische bedrijfsvoering in het buitengebied. De regeling in de huidige vorm zal over drie jaar geëvalueerd worden. Tot die tijd worden geen nieuwe aanvragen in behandeling genomen. Ook benadrukt Geluk dat provinciaal beleid op hoofdlijnen moet worden vastgesteld en gericht moet zijn op beleidsvrijheid voor gemeenten. Zo blijft maatwerk mogelijk!

Vanuit de ondernemers werden vragen gesteld aan de ZLTO, de (kandidaat) fractieleden en wethouder Hoek. Er werd bijvoorbeeld uitleg gevraagd over de kostenverdeling voor de zoetwatervoorziening. Volgens ZLTO voorzitter Ten Cate is er gezocht naar een eenvoudig systeem, met lage kosten en een groot draagvlak. ‘We mogen trots zijn op het behaalde resultaat. Er ligt een goed doordacht plan en gewassen groeien nu eenmaal beter op zoet, dan zout water.’

Ook ideeën werden aangedragen. Om de bijenpopulatie op peil te houden zou het snoeibeleid aangepast moeten worden. Veel bloemenvelden worden te vroeg gesnoeid. Hier liggen kansen voor de gezamenlijke partijen. Ook binnen de groenvoorziening in de bebouwde kom is hier tegen lage kosten wellicht iets te bereiken. Kraamer, nummer twee van de lijst, nam een folder met informatie over het onderwerp in ontvangst. Bloemzaadteelt komt ook aan bod. Regelgeving, met name op gebied van gewas beschermingsmiddelen, zorgt nu voor belemmeringen in bedrijfsvoering. De SGP pakt de aangeboden handschoen op en zal dit opnemen met de landelijke SGP fractie.

Na het officiële deel van de middag was er volop aandacht om te netwerken en ruimte voor een goed gesprek met de aanwezige SGP fractieleden en de wethouder.

Met dank aan Hage en lovende woorden voor de organisatie besloot Koopman deze middag. We mogen terugzien op een goede bijeenkomst met veel waardevolle inhoud. Samenwerken loont!

Artikel in het wekelijkse landbouwvakblad 'Nieuwe oogst'

THOLEN – Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht duiken de politieke partijen de regio in om te horen wat er leeft en om hun partijprogramma te verkondigen. Zo ook donderdagmiddag (16-01-2014, SGP) bij loonwerkbedrijf Hage te Scherpenisse, waar de campagnecommissie van de SGP-fractie met de ZLTO-afdeling Tholen een bijeenkomst hield. Zo’n veertig boeren, tuinders en loonwerkers kwamen hier op af. ‘We kregen diverse vragen en hebben laten zien hoe we samen met de ZLTO-afdeling in de gemeenteraad maatwerk kunnen leveren voor boeren en tuinders. Zoals de zoetwatervoorziening daar een goed voorbeeld van is.’

ARTIKEL IN HET LANDBOUWVAKBLAD 'Stal & Akker'