26 januari 2021

Corona en kerkdiensten II

In juni schreven we al eens over het houden van kerkdiensten in coronatijd (zie link).

Nu de coronacijfers opnieuw zorgelijk hoog zijn, nieuwe virusmutanten de kop op steken en vergaande nieuwe maatregelen afgekondigd worden, willen we hier opnieuw een stukje aan wijden.

Niet omdat ons standpunt veranderd is; Opnieuw roepen we (kerken) op om gewetensvol met de door het rijk gegeven adviezen om te gaan.

Daarbij voegen we de oproep om in woord en daad de overheid als gezagsdrager te gehoorzamen (Romeinen 13:1). Want juist in deze tijden, merken we dat de kritiek op het overheidsbeleid toeneemt. Zolang dit niet ontaardt in ongehoorzaamheid is daar op zichzelf niets mis mee.

Helaas zien we echter ook onder reformatorische christenen de sympathie voor complottheorieën toenemen. Complottheorieën waarin overheden medeplichtig gemaakt worden aan de coronapandemie. Complottheorieën waarin oproepen wordt om overheidsmaatregelen niet op te volgen. Dit gaat lijnrecht in tegen het gebod in Romeinen 13:1 om ons te onderwerpen aan de gezagsdragers die over ons gesteld zijn. Laten we ons hier verre van houden!

Laat onze bevoorrechte positie ons doen beseffen dat de over ons gestelde overheid ons ten goede gegeven is en laten we mede vanuit dat besef de coronamaatregelen royaal opvolgen.

Laten we daarom buigen. Buigen onder het wettig gezag. Buigen onder het oordeel. Buigen onder God. Want ‘Wie in 't stof lag neergebogen, Wordt door Hem weer opgericht.