21 oktober 2016

Bijdrage SGP Zwembaden

Betoog 1e termijn

Voorzitter,

Wat betreft de bestuursopdracht zwembaden zal de SGP instemmen met het voorstel wat er nu ligt, namelijk het renoveren van De Spetter te Tholen en het zwembad in Sint-Maartensdijk open te houden tot 2020, in afwachting van een PPS-constructie.

En dat afwachten gaan we niet tot 2020 doen. We lezen in het aangepast voorstel dat het college de clausule heeft opgenomen dat er uiterlijk bij de kadernota 2018 een (intentie)overeenkomst tot PPS met partijen moet liggen. Waarvoor dank dat deze verduidelijking is opgenomen.

We hebben van de wethouder begrepen dat ook bij een PPS-constructie een nadrukkelijke inbreng van de samenleving nodig is om de exploitatie van het zwembad haalbaar te maken. Wij gaan er vanuit dat dit de komende periode al goed zichtbaar wordt door een actieve betrokkenheid van de samenleving, ook reeds in het oude zwembad Haestinge. We moeten het komend jaar daadwerkelijk wat gaan zien gebeuren in het omlaag brengen van de exploitatiekosten van het bestaande bad.

Mocht een PPS-constructie het in 2018 toch niet halen, dan zal voor onze fractie de geleverde inbreng vanuit de samenleving meewegen in een besluit of er op een andere manier een zwembad in Sint Maartensdijk gerealiseerd zal worden.

Maar wij gaan er vanuit dat de PPS gaat slagen met inzet van alle betrokken partijen en de samenleving en willen alle betrokkenen nu reeds succes wensen in het komende ontwerpproces!

Wat betreft Tholen vragen wij het college het komend jaar de beheersnota zwembadadviesraad verder uit te werken en deze uiterlijk begin 2018 ter besluitvorming voor te leggen aan de raad. Graag ontvang ik die toezegging van het college.

Amendement PvdA, ABT, SP en CU

Argumenten waarom wij tegen het Amendement zijn waarmee nu al het besluit wordt genomen te gaan renoveren mocht de PPS het niet halen.

1. We halen nu al de prikkel uit het proces voor de samenleving van Sint Maartensdijk om de PPS te doen slagen. Men kan op de lauweren rusten, want er is toch een vangnet. Het huidige zwembad blijft namelijk bij zo’n besluit toch al bestaan.
  2. Het is een als-dan besluit en daar houden we niet van. Je besluit het ene of het andere.

In dit geval besluiten we tot een PPS, dan gaan we ook niet besluiten tot renovatie.

1. Voor ons moet eerst duidelijk zijn dat de totale uitgaven aan zwembaden door participatie naar een acceptabel niveau dalen. Met het huidige voorstel hebben wij daar duidelijkheid over. Met renoveren nog niet. Die overweging willen wij pas maken als de situatie er daadwerkelijk zo is dat een PPS niet haalbaar is.

Stemverklaring nadat het amendement is aangenomen en stemming plaatsvind over het door het amendement gewijzigde raadsvoorstel.

Wij hebben zojuist tegen het amendement gestemd om nu reeds te besluiten tot renovatie. Hoewel we beseffen dat hiermee het totale besluit gewijzigd is, zullen we toch instemmen met het gewijzigde raadsvoorstel, omdat wij vinden dat er een besluit moet vallen over de zwembaden. Uiteraard met de kanttekening dat wij niet ingestemd hebben met het amendement.