8 juli 2021

Bijdrage kadernota 2022

In de raadsvergadering van 8 juli 2021 werd de kadernota behandeld. In zijn bijdrage refereerde fractievoorzitter Cees Verloop aan het feit dat de SGP al 103 jaar bestaat. Dit en het feit dat de SGP een beginselpartij is, gaf ruimte om aan het slot van de bijdrage een stukje vanuit Gods Woord mee te geven.

Onderstaand de bijdrage tijdens de behandeling van de kadernota 2022.

Voorzitter,

De kadernota, het jaarlijks terugkerende moment, waarin we de contouren van de begroting 2022 met elkaar vaststellen maar ook beleidsmatig de koers uitzetten voor de komende jaren. De zojuist behandelde jaarrekening 2020 geeft reden tot tevredenheid maar ook ruimte om enkele ambities uit te voeren. Gezien de tijd, gaan we direct op de inhoud in:

Hondenbelasting en financiële ratio’s

De financieel sterk verbeterde positie van Tholen, waar het college mede op basis van onze input en kaders de afgelopen jaren hard aan heeft gewerkt, biedt voorzichtig ruimte voor aangepast beleid. Daarom hebben wij een motie ingediend om de hondenbelasting gefaseerd af te schaffen, te starten per 2022 met een verlaging van 25%/jr om zo in 4jr tijd naar 0 te gaan. Per 2025 zal er dan geen sprake meer zijn van hondenbelasting. Hoewel bijna aan het einde van deze bestuursperiode, kunnen we dan toch nog invulling geven aan deze wens, maar wel nu het financieel ook echt verantwoord en dus mogelijk is. Deze motie is mede ingediend door de ChristenUnie, SP, PVV en ondertussen heeft VVD zich ook aangesloten.

Maar hoewel de financiële positie de afgelopen jaren sterk is verbeterd, moet het naar de mening van de SGP-fractie nog een tandje beter, met name de ratio solvabiliteit. Solvabiliteit geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen of bezittingen van de gemeente en de omvang van de totale schuld. Per eind 2020 staat de ratio op 24%, de doelstelling was volgend jr 20% te hebben gerealiseerd, dus doelstelling van volgend jaar is nu al ruim gehaald. Maar volgens algemene richtlijnen is een solvabiliteit van 30% een minimumniveau voor een voldoende. De SGP-fractie stelt dan ook per motie voor de doelstelling voor solvabiliteit aan te passen van 20% in 2022 naar 30% in 2030. Daar waar we de afgelopen 5 jr van 9 naar 24% zijn gegroeid, nemen we nu 8 jr de tijd om van 24 naar 30% te groeien. Daarmee blijven we op koers maar zal er ook ruimte blijven om ambities waar te maken.

In deze motie is tevens opgenomen dat we de methode van winstneming op grondexploitaties nu niet aanpassen, zoals in de Kadernota wordt voorgesteld. De methode t-2 moet volgens de SGP-fractie nog even gehandhaafd blijven tot de solvabiliteit duurzaam op 25% of hoger is aangekomen. Ondertussen hebben ABT en VVD zich reeds bij deze motie aangesloten.

Energie transitie

Onlangs hebben we de energievisie vastgesteld waarin de lijnen voor de energietransitie, de verduurzaming van Tholen, zijn uiteengezet. Om dat uit te voeren en verder vorm te geven is ambtelijke capaciteit nodig, welke in deze kadernota is voorzien. Om echt meters te kunnen maken is ook gewoon geld nodig voor het realiseren van zaken, al dan niet in de vorm van stimuleringsregeling of subsidies. Daar is nog niet voldoende geld voor voorzien in deze KN. De SGP-fractie doet het verzoek aan het college om, zodra er vanuit het rijk meer duidelijkheid komt over hun financiële bijdrage hierin, op te schalen in werkbudget hiervoor en dit dan alsnog te verwerken in de begroting 2022.

Onkruidbestrijding

Vorig jaar hebben wij bij de kadernota 2021 extra geld vrijgemaakt voor onkruidbestrijding. Als je nu om je heen kijkt dan vraag je je af waar dat geld dan aan besteed is. Een doorn in het oog van vele Tholenaren maar een direct gevolg van het niet meer mogen inzetten van chemische bestrijding van onkruid. Oké het is de afgelopen maanden zeer groeizaam weer geweest en ja de aannemer heeft deels verzuimd, wat op dit moment wordt ingelopen, maar toch opnieuw vragen we aandacht voor onkruidbestrijding. We zijn dan ook mede-indiener van de motie die de ChristenUnie straks zal toelichten.

Erfgoed

Tholen is rijk aan erfgoed. Tastbaar erfgoed, zoals de Watertoren van Scherpenisse, het Nonnetjeshuis in St. Annaland en ‘t Huys Vermuyden bij Tholen. Gebouwen met historie, waard om gekoesterd te worden. Dat geldt ook het immateriële erfgoed, zoals zegswijzen en gebruiken, want we hebben ook echte Thoolse uitdrukkingen.

De SGP wil dit erfgoed behouden voor de toekomst. Daarom zijn we blij met de erfgoedvisie waaraan momenteel wordt gewerkt, met de uitbreiding in formatie en met het uitvoeringsbudget dat voor 2022 wordt gevoteerd. Daarmee kunnen we de eerste stappen zetten. Tijdens een presentatie over de erfgoedvisie eerder dit jaar werden 3 verschillende ambitieniveau’s gepresenteerd. In scenario 2 zijn ook toezicht & handhaving en stimuleringsregelingen voor erfgoed meegenomen. Wat ons betreft zijn dat belangrijke elementen in een adequaat en effectief erfgoedbeleid. Uitvoering van dat scenario vergt wel een ruimer budget dan wat nu beschikbaar is voor 2022. We hebben overwogen een amendement in te dienen voor meer budget, maar vinden het gepaster om de behandeling van de erfgoedvisie later dit jaar af te wachten. Op basis van de uitkomst daarvan kan het eventueel extra benodigde budget alsnog worden meegenomen in de begrotingsbehandeling.

Op de overige moties komt de SGP-fractie straks gedurende de behandeling nader terug. Wel alvast een opmerkingen inzake de bomenmotie van de ChristenUnie: een paar maanden geleden ben ik, persoonlijk, een overeenkomst aangegaan met de Stichting Landschapsbeheer Zeeland, voor het plaatsen van 15 streekeigen bomen op eigen terrein, onder andere bedoeld als bakens voor vleermuizen. Een soort “vleermuizen snelweg”. Dus je zou kunnen zeggen, upfront ben ik als burger dus al gestart met wat deze motie beoogd.

SGP oudste partij

Na deze praktische punten nog een korte bezinning die u van de SGP-fractie gewend bent. We krijgen regelmatig de vraag waarom we dat als SGP nu altijd doen. Dan moeten we toch terug in de geschiedenis. De SGP is de oudste politieke partij van Nederland, dit jaar 103jr geleden opgericht in Middelburg. De oprichting destijds, door dominee Kersten, is ingegeven door de verandering van de maatschappij waarbij Gods Woord en Zijn geboden steeds meer naar de achtergrond werden gedreven. De motivatie om God te dienen en naar Zijn heilzame geboden te leven, was en is onze drijfveer als politiek partij. Dat is ook vastgelegd in ons beginselprogramma, de SGP is nl een beginselpartij (Bij andere partijen noemt men dat idealen of de ideologie van een partij). Daarom verrijken wij onze bijdragen bij kadernota en begroting en gedurende het politieke jaar waar toepasselijk, altijd met een boodschap uit de Bijbel. En we doen dit niet om met het vingertje te wijzen, dit deel van onze bijdrage betreft net zo goed onze fractie en onze achterban.

Boodschap uit de Bijbel

Daarom wil ik onze bijdrage deze keer afsluiten met de volgende woorden van de apostel Petrus: “Want alle vlees (dat zijn alle mensen) is als gras en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het gras verdord en zijn bloem is afgevallen. (hiermee wordt bedoeld de tijdelijkheid en kortheid van het menselijk leven). Ik vervolg de apostel: Maar het Woord de Heeren blijft in der eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is.” Tot zover de woorden van de apostel Petrus. De Heere regeert, Hij staat overal boven, en dat we toch allen naar Zijn heilzame geboden zouden mogen leven.

Beeld: uit livestream Omroep Tholen, verzorgd door Cannect.