28 februari 2022

Betrokken en bewogen

Betrokken en bewogenAad Prins (SGP) bezoekt mantelzorger/vrijwilliger Kitty Prince

Het begon tijdens het uitlaten van haar hondje. Kitty Prince uit Tholen ontmoette twee jaar geleden een oudere man uit de buurt die ook zijn hond uitliet. Een gesprekje volgde. De man gaf aan dat het uitlaten van zijn hond hem steeds zwaarder ging vallen. Kitty bood aan het wel een paar keer voor hem te willen doen. Van het een kwam het ander. Regelmatig wordt er eten meegekookt voor deze oudere man. Toen zijn magnetron en koffiezetapparaat kapot gingen, kochten Kitty en haar man via Marktplaats vervangende apparaten. Kitty merkt dat de man behoefte heeft aan contact. Soms zit zij er wel een uur te praten. Gewoon omdat deze man zich eenzaam voelt.

Kitty ziet het echt als haar taak en roeping om zo iets voor hulpbehoevenden te kunnen betekenen. Verder doet ze voor een buurvrouw ook nog regelmatig boodschappen en is ze mantelzorger voor haar eigen dochter die door een aangeboren immuunziekte ook de nodige zorg behoeft. Kitty heeft daarnaast zelf een parttime baan. Soms dreigt alles haar wel eens wat te veel te worden. Gelukkig trapt haar man dan even op de rem. Overigens springen man en dochter regelmatig bij om Kitty te helpen.

SGP Tholen stimuleert vrijwilligerswerk en mantelzorg en vindt dat de gemeente dit optimaal moet faciliteren. Burgers moeten voor elkaar zorgen met steun van de gemeente. Mensen die hulp nodig hebben, dienen dit eerst te zoeken in hun eigen netwerk (familie, vrienden, bekenden, buren, kerkelijke gemeente, etc.). Als dit om allerlei redenen niet echt lukt, kan men zich wenden tot het zorgloket. In de kern Tholen is sinds kort “Tholen ziet je” opgericht. Feitelijk werkt dit initiatief middels vraag en aanbod. Hulpbehoevenden leggen hun zorgvraag daar neer en vrijwilligers bieden hun diensten aan. “Tholen ziet je” koppelt dan mensen aan elkaar. Kitty Prince heeft via “Tholen ziet je” nu ook extra hulp ingeroepen voor de zorg betreffende de oudere man. Meerdere mensen dragen dit nu. Zo wordt voorkomen dat een vrijwilliger of mantelzorger overbelast raakt. Kitty geeft aan dat ook de voedselbank een signaalfunctie kan hebben. Daar komen veelal ook mensen die zorg en hulp nodig hebben en dat niet altijd zelf aangeven.

Vrijwilligers/mantelzorgers zoals Kitty zijn goud waard. Daarom bezocht SGP-raadslid Aad Prins Kitty. Om haar verhaal te horen én om haar een hart onder de riem te steken. SGP Tholen stimuleert en ondersteunt vrijwilligerswerk en mantelzorg. Onmisbaar!