18 mei 2022

Beëdiging wethouder Hoek en overhandiging beleidsprogramma

In de raadsvergadering van dinsdag 17 mei 2022 is de heer drs. P.W.J. Hoek beëdigd als wethouder van de gemeente Tholen. Naast de heer Hoek zijn ook de heren van Leeuwen (Christenunie) en Hommel (VVD) geinstalleerd als wethouder.

In dezelfde raadsvergadering is ook het nieuwe beleidsprogramma voor de periode 2022 - 2026 door de voorzitter van het 'procedureberaad', de heer C. Verloop overhandigd aan de burgemeester.

Anders dan voorgaande perioden is het beleidsprogramma samengesteld met inbreng van alle Thoolse gemeenteraadsfracties. Daarmee is er sprake van een breder programma dat een goede basis legt om gezamenlijk met partijen invulling te geven aan het toekomstig beleid van de gemeente Tholen.

Fractievoorzitter Muijt ging tijdens zijn bijdrage in op het proces van tot standkoming van het beleidsprogramma en de samenwerkingsovereenkomst. Hij vergeleek het proces met het tot stand komen van een schilderij en trok lessen uit de schilderijen van de gelijkenissen van 'De Goede Herder' en 'De Barmhartige Samaritaan'.

Lees hier de bijdrage:

Voorzitter, zojuist is het beleidsprogramma 2022 - 2026 door de heer Verloop aangeboden aan ons als raad. Graag wil ik de heer Verloop bedanken voor de wijze waarop hij het voorzitterschap van het programmaberaad heeft uitgevoerd. Zoals we gewend zijn: efficiënt en daadkrachtig. Het resultaat mag er zijn. Een resultaat dat tot stand is gekomen door inhoudelijke bijdragen van de fracties uit deze raad. Daarvoor ook dank aan de fracties. Dit breed tot stand gekomen beleidsprogramma biedt ruimte om gezamenlijk en in goed overleg de uitdagingen waarvoor we de komende periode staan in te vullen en het goede voor onze gemeente en haar inwoners te doen.

Voorzitter, over de inhoud is al veel gezegd. De plannen hebben we allemaal kunnen lezen. Dat wil ik voor nu daarom even laten rusten.

Voorzitter, van veel thema’s uit de Bijbel zijn schilderijen gemaakt. Ik denk dan onder andere aan de gelijkenis van ‘De Goede Herder’ of ‘De Barmhartige Samaritaan’. Voorzitter, hieraan moest ik denken bij de voorbereidingen voor dit agendapunt. Aan het tot stand komen van een schilderij en lessen die we er uit kunnen trekken.

Voorzitter, een schilderij komt tot stand door eerst de contouren op het doek te zetten. Er wordt geschetst, gegumd, opnieuw getekend, net zo lang tot de contouren een goede basis vormen voor het schilderij. Zo is ook het proces wel te schetsen hoe we gekomen zijn tot het bredere beleidsprogramma. En het resultaat ligt voor; dit beleidsprogramma. Met ruimte voor samen te leven.

De schilder, deze raad, poetst en veegt, mengt kleuren en na de laatste penseelstreek is het schilderij af en gereed om te tonen aan het publiek. Zo biedt ook dit beleidsprogramma ruimte voor inkleuring, vinden we met elkaar iets van het schilderij, passen we aan en maken het klaar voor presentatie aan onze inwoners.

Voorzitter. Onze fractie ziet uit naar de inkleuring van de thema’s die in het beleidsprogramma zijn opgenomen. De uitgestoken hand om gezamenlijk de vraagstukken op te pakken blijven we graag aanbieden, maar wel met dien verstande dat de collegepartijen met elkaar iets gevonden hebben van de contouren en ideeën hebben bij de inkleuring van het schilderij. Daarover leest u in de samenwerkingsverklaring, op inhoud en over samenwerking.

Voorzitter, ik ga afronden. Het schilderij is pas af als alles is ingekleurd. De coalitie heeft nagedacht over inkleuring van verschillende onderdelen van het schilderij. Daar gaat de samenwerkingsovereenkomst over. Dat doet echter niets af van de andere punten. Deze zijn even belangrijk, want alleen dat maakt het schilderij af. En dat, voorzitter, doen we graag de komende periode samen met de raad, coalitie en oppositie. Om samen het goede voor onze inwoners te doen. Waarbij onze fractie zich laat leiden door de boodschap van de schilderijen van ‘De Goede Herder’ en de ‘Barmhartige Samaritaan’. Een boodschap welke we ook u allen toewensen.