9 november 2015

Anders, slimmer, zuiniger!

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 5 november 2015 kwam de pogrammarapportage september 2015 en de begroting voor 2016 aan de orde. De fractie van de SGP is niet zozeer op de inhoud ingegaan, maar heeft benadrukt dat het proces 'Tholen financieel in balans' een belangrijk proces is, wat zeker nodig is. Het moet anders, slimmer, zuiniger! We kunnen niet meer uitgeven dan er binnenkomt!

De bijdrage voor de Programmarapportage was als volgt:

Tijdens de behandeling in de commissie heeft onze fractie al aangegeven op dit moment geen behoefte te hebben aan een inhoudelijke reactie. Wij volstaan met de algemene opmerking de het hard nodig is om als gemeente een andere weg in te slaan. Het moet volgens onze fractie echt anders. Deze zoveelste onttrekking aan de gemeentelijke reserves om het saldo aan te zuiveren kan echt niet langer doorgaan. Gelukkig hebben we dat als raad, meden op onze dringende oproep daar toe tijdens de behandeling van de kadernota, reeds onderkent. Daarom zijn we als raad, samen met het college in een intensief proces aan het werken aan deze noodzakelijke verandering. Tholen financieel in balans, Tholen Anders! Wij kunnen dan ook instemmen met deze Programma rapportage maar met pijn in het hart en in de volle overtuiging op korte termijn een structurele verbetering op dit gebied te kunnen realiseren.

De bijdrage m.b.t. begroting 2016 was als volgt:

Over de begroting 2016 kunnen wij als fractie van de SGP kort zijn. Het is formeel nodig dit besluit nu te nemen echter bij de inhoud hebben wij de nodige kritische kanttekeningen. Het moet gewoon anders, slimmer en zuiniger. Het eerde aangehaalde proces “Tholen financieel in balans”, waarin raad en college intensief samenwerken, zal voor onze fractie moeten uitmonden in een rigoureuze begrotingswijziging. Die moet dan zo vroeg mogelijk in het volgende jaar, januari, worden behandeld en goedgekeurd. Wij staan daarbij voor een enorme opgaaf, dat zal naar onze beleving gaan leiden tot pijnlijke maatregelen en ingrepen. Al deze maatregelen moeten op korte termijn het gat in de begroting dichten maar vooral leiden tot een structurele verandering naar een duurzaam financiële situatie bij de gemeente. We zullen in dit huis orde op zaken moeten stellen, maar we zullen zeker ook de veerkracht en inzet van de samenleving daarvoor heel hard nodig hebben. Kort gezegd gaat het om:

• In de begroting alleen rekenen met zekere inkomsten; Inkomsten waarvan we hopen of misschien verwachten dat ze zullen komen, horen niet in de structurele opbrengsten te worden meegerekend;
  • Onzekere uitgaven moet je daarentegen wel meenemen, dan kan het niet tegenvallen;
  • Nooit méér uitgeven dan er binnenkomst;
  • Zorgen voor voldoende reserve, ook in de jaarlijkse begroting;

Wij hebben het in de commissie ook al gezegd [http://www.eendrachtbode.nl/lees/18916/sgp-zonder-ingrijpende-keuzes-is-zelfstandig-tholen-in-gevaar], maar ik vrees voor het zelfstandig voortbestaan van deze gemeente. En het behoud van onze zelfstandigheid is onze fractie veel waard. Daar moeten we dan ook alles voor doen!

Wij zouden dan ook willen instemmen met de voorliggende begroting onder de volgende uitgangspunten:

• Deze begroting is slechts voor een paar maanden om de winkel draaiende te houden. Wij gaan uiteindelijk voor de 1ste begrotingswijziging 2016;
  • Tot aan de vaststelling van die eerste begrotingswijziging verzoeken wij het college zeer dringend, alle niet strikt noodzakelijke uitgaven te vermijden, zaken die kunnen wachten op te schorten en absoluut geen nieuw beleid in uitvoering te nemen de komende maanden.

Graag ontvangen ik hierop reactie en instemming van het college.