17 september 2013

Ambtsgebed

Datum: 18-03-2013

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 14 maart 2013 is het uitspreken van het ambtsgebed in de raad aan de orde geweest. Dhr. H. van t Hof, fractievoorzitter van het ABT heeft d.m.v. een initiatiefvoorstel geprobeerd het ambtsgebed af te schaffen. De confessionele partijen, CDA, CU en SGP hebben dit voorstel niet gesteund. Dat betekent dat het ambtsgebed behouden blijft en dat dit direct na de opening wordt uitgesproken door de voorzitter. Dhr. van t Hof heeft aangegeven nu naar de Kroon te stappen en dit besluit ter vernietiging voor te leggen.
Hieronder kunt u de bijdrage lezen die door de SGP voorzitter is uitgesproken bij de behandeling van het agendapunt over het ambtsgebed.

Het huidige initiatiefvoorstel dat op tafel ligt is tot stand gekomen vanuit de beleving dat een lid van de raad in gewetensnood verkeert. Dat betekent dat dhr. van t Hof zich uitgesproken heeft om tot een wijziging van het reglement van orde te komen. Hij stelt voor om artikel 18 uit het RvO aan te passen. Waarschijnlijk heeft dhr. van
 t Hof zich niet gerealiseerd dat  daardoor andere leden van de raad in gewetensnood komen. Als dit artikel wordt aangepast dan zien wij als SGP dat als een poging om Gods Naam uit het publieke domein te halen. Dhr. van t Hof wenst dat  Gods Naam niet meer in het openbaar tijdens een officiële raadsvergadering, direct na de opening in de raadszaal wordt aangeroepen.
Onze fractie staat op het standpunt dat we allen, zoals de raad hier vertegenwoordigd is afhankelijk zijn van Gods zegen. De zegen over ons werk wordt afgebeden direct na de opening van de raadsvergadering. Wij belijden daarmee dat onze besluiten en besprekingen niet in eigen kracht worden genomen maar dat we God nodig hebben in alles. Tijdens het gebed, dat direct na de opening wordt uitgesproken,  vragen we als raad om Gods hulp en we doen dat niet privé maar als bestuursorgaan.
Uit dit voorstel blijkt dat de indiener daar anders over denkt. Hij wil Gods naam niet in het openbaar, tijdens een raadsvergadering aanroepen.
En voorzitter, dat kan dhr. van t Hof menen maar we dienen ook te realiseren dat het uitspreken van het ambtsgebed tijdens de vergadering in het verleden democratisch tot stand is gekomen en we dienen dit besluit te respecteren en uit te voeren.
Onze fractie heeft in informeel overleg dhr. van t Hof op de mogelijkheid gewezen dat, indien hij niet wil deelnemen aan het gebed, de zaal na het uitspreken van het gebed mag betreden. Hij heeft dat naast zich neergelegd.
Voorzitter. De discussie rondom dit onderwerp wordt nu gevoerd terwijl we richting de verkiezingen gaan. Als er een moment zou zijn om hierover van gedachten te wisselen dan is dat niet nu, maar bij de vorming van een nieuwe coalitie. Echter: wij zijn als SGP altijd helder geweest dat het voor ons geen discussiepunt is, omdat we van mening zijn dat het ambtsgebed een onderdeel van de vergadering is.
Uit dit voorstel  blijkt dat de acceptatie van christelijke normen en waarden ook in onze gemeente afneemt. We constateren dat de aanleiding  waarom dit artikel dient te gewijzigd te worden niet relevant is.
Ik citeer de PZC van 22 februari :
“Hij (dhr. van t Hof) zegt dat de misstanden in de rooms-katholieke kerk hem aan het denken hebben gezet. Hij komt nu tot de conclusie dat deelnemen aan het gebed hem in gewetensnood brengt. Bidden hoort volgens hem überhaupt niet thuis in een raadszaal.” Tot zover het citaat.
Voorzitter : Volgens onze fractie is het gebed is juist wel een wezenlijk onderdeel van de vergadering en dient uitgesproken te worden direct na de opening.
Dit initiatiefvoorstel geeft de mogelijkheid aan dat voor de opening het ambtsgebed wordt uitgesproken. En het is dan geen onderdeel van de vergadering.
Tenslotte voorzitter:
De mogelijkheid bestaat dat buiten onze verantwoordelijkheid er een wijziging zal plaats vinden  én  indien in de toekomst hier opnieuw  over gesproken wordt, zullen wij onze bijdrage daar zeker aan leveren maar, en ik stel dat met nadruk,  het behoud van het ambtsgebed is voor ons een principieel gegeven.

H.W. van Eenennaam
Fractievoorzitter SGP