16 oktober 2017

Als ik het kan, kunt u het zeker!

Van april tot juli heeft ons gezinnetje -bestaande uit mijn vrouw, ons zoontje van 1 en ondergetekende-  samen met 51 andere Thoolse huishoudens deelgenomen aan het project 100-100-100. Een prachtig project, waarbij 100 gezinnen (in Tholen waren dat er 52) uitgedaagd werden om 100 dagen lang 100% restafvalvrij te leven.

Het uitgangspunt voor onze deelname was het bijbels rentmeesterschap. Dat houdt in dat we behoedzaam om moeten gaan met deze wereld. Wij hebben de aarde slechts in bruikleen gekregen van God, onze Schepper. De Bijbel leert dat we ‘gasten en vreemdelingen op de aarde zijn’. Fatsoenlijke gasten zullen uit dankbaarheid geen schade veroorzaken, laat staan dat ze na hun verblijf een puinhoop achterlaten. Het zo goed mogelijk scheiden van afval, geeft dus heel concreet invulling aan het bijbels rentmeesterschap. Daarnaast wilde ik als raadslid laten zien dat het nieuwe afvalbeleid van de gemeente werkt en dat na goede afvalscheiding de inzamelfrequentie van restafval met gemak naar eens per maand kan.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inzameling van het huishoudelijk afval. Landelijk is het programma ‘VANG[1]-huishoudelijk afval’ ontwikkeld om gemeenten te helpen om stappen te zetten naar een circulaire economie[2]. Eén van de doelstellingen binnen dit programma is 100 kilo restafval per inwoner per jaar en 75% scheiding van huishoudelijk afval in 2020. De ambitie voor 2025 is om nog maar 25 kilo restafval per inwoner te produceren. Gegeven het feit dat elke inwoner van Tholen in 2016 ruim 233 kilo restafval per jaar produceerde, ligt hier dus nog een flinke uitdaging.

De resultaten van de 100-100-100 actie zijn echter verbluffend! Terwijl een gemiddelde inwoner van onze gemeente 233 kilo restafval per jaar produceert, houdt een gemiddelde deelnemer aan de 100-100-100-actie slechts 15 kilo restafval per jaar over. Een reductie van ruim 93%! Wanneer alle inwoners het voorbeeld van de deelnemers zouden volgen, halen we met gemak zelfs de VANG-doelstelling van 2025. Is dit echter wel voor iedereen haalbaar? Of bestond de groep met deelnemers uit mensen die hier bovengemiddeld veel tijd en moeite aan besteden?

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het absoluut haalbaar is. Bovendien hoeft u daar geen gekke capriolen voor uit te halen. Het is ongeveer zoals de bekende slogan tegen zwerfafval het verwoordt: ‘Met hetzelfde gemak, gooi je het in de afvalbak’. Dat geldt voor afval scheiden precies hetzelfde: ‘Met hetzelfde gemak, gooi je het in de juiste afvalbak’. De grootste vijand van afvalscheiding is toch wel gemakzucht. Maar als bepaalde scheidingspatronen eenmaal ingesleten zijn (en dat gaat verrassend snel), is het een fluitje van een cent.

Natuurlijk zijn er inwoners die door bijzondere omstandigheden (incontinentiemateriaal, meerdere kinderen tegelijkertijd in de luiers) hun kilo’s restafval niet verder kunnen verminderen. De resultaten van de 100-100-100 actie laten echter zien dat de doelstelling in 2020 al gehaald wordt als 60% van de inwoners het voorbeeld van de deelnemers aan de 100-100-100 actie volgt. Wat dat betreft, heeft u geen excuus. Mijn oproep aan elke lezer is dan ook om hier voortvarend mee aan de slag te gaan. Het is een kleine moeite, voor een groot milieu. Als 52 representatieve Thoolse huishoudens het kunnen, kan elk Thools huishouden het. Als ik het kan, kunt u het zeker!

Arjen Quist

[1] VANG staat voor: ‘Van Afval Naar Grondstof’.

[2] Een economie waarbinnen de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen gemaximaliseerd wordt, en waarde vernietiging geminimaliseerd wordt.