13 januari 2014

Aftrap verkiezingscampagne Thoolse SGP

Op vrijdagavond 10 januari hield de SGP haar aftrap voor de campagne in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Deze vond plaats in de voormalige vergaderzaal van de gemeente Tholen, het huidige hotel-restaurant Oude Raedthuys te Sint-Maartensdijk.

De avond werd geleid door de SGP-Jongeren en geopend door de  voorzitter van de PKV; dhr. C. van ’t Hof. Hij sprak kort over de profeet Nehemia die zich niet inliet met politieke spelletjes. Nehemia antwoordde zijn politieke tegenstanders met de woorden: ‘God van den hemel, Die zal het ons doen gelukken, en wij, Zijn knechten, zullen ons opmaken en bouwen.’

Tijdens de avond werden de top negen van de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma gepresenteerd. Het publiek moest aan de hand van een beschrijving van één van de kandidaten raden wie er bedoeld werd. Zo werd Cees Verloop (nr. 3) beschreven als ‘Een praktisch bestuurder, doelgericht en wij menen duurzaam energiek’.  Duurzaam energiek slaat hierbij op zijn werk in de energiesector. De kandidaten stelden zich vervolgens voor en moesten in één minuut vertellen wat hun toekomstplannen voor Tholen zijn. Enkele zaken die werden genoemd: ‘Samenwerking tussen scholen onderling, met de gemeente als ondersteunende partij’, ‘Behoud van de christelijke identiteit van Tholen’ en ‘Inzet voor voorzichtige groei met behoud van de natuurlijke omgeving.’

Na de pauze werd het verkiezingsprogramma op een interactieve manier gepresenteerd door lijsttrekker Peter Hoek en de voorzitter van de SGP-Jongeren Arjen Quist. Arjen stelde per thema vragen aan Hoek en liet de zaal ook stemmen over de stelling ‘Tholen moet samengaan met de gemeente West-Brabant’. De meningen liepen uiteen. Wel werd nadrukkelijk beseft wat het belang  van goede samenwerking per thema met omliggende of aanliggende gemeenten is. Vanuit de zaal werden vragen gesteld over leerlingenvervoer, duurzaam financieren en kavels op bedrijventerreinen voor kleine en middelgrote bedrijven.

De avond werd op gebruikelijke wijze afgesloten door Gods zegen te vragen over de campagne en de aanstaande verkiezingen. Na afloop nuttigden de aanwezigen een drankje. De SGP-Jongeren ontvingen lovende woorden voor de manier waarop de avond georganiseerd was. Zij zullen zich de komende weken regelmatig inzetten bij de geplande campagneactiviteiten.

Klik hier voor de foto's

Foto’s: Rick van de Waerdt