29 maart 2014

Advies Coalitie bekend

Informateur Verbree adviseert voor de gemeente Tholen een coalitie die bestaat uit SGP, ChristenUnie, CDA en VVD. Deze partijen hebben 13 van de 21 zetels. De partijen die tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op plaats 2 (SP) en plaats 3 (ABT) eindigden op basis van het aantal stemmen komen er dus niet aan te pas. SP-lijsttrekker Roland van Tilborg vindt dat de linkse kiezer in de kou wordt gezet.

Een aantal hoofdlijnen uit het verslag van de informateur:

De PvdA stelt nadrukkelijk gelet op de verkiezingsuitslag, geen deel uit te willen maken van het College. Formateur Verbree laat in zijn analyse onder andere weten dat de bestuursstijlen tussen een aantal partijen zodanig verschillend zijn, dat hij wrijvingen verwacht bij de samenwerking binnen het College. Dit ondanks het feit dat sommige partijen met hun partijprogramma niet ver uit elkaar liggen.

Eén van de punten waarop Verbree zijn advies heeft gebaseerd is het gewenste aantal wethouders in de gemeente. Er waren partijen die als harde voorwaarde stelden dat er maximaal drie wethouders komen. Andere partijen willen juist een uitbreiding vanwege het aantal nieuwe taken die de gemeente toebedeeld gaat krijgen. Wel pleit Verbree voor een andere verdeling van de taakgebieden van de wethouders.

Wat betreft deelname van de SP aan het college ziet Verbree een probleem bij de wens van deze partij om een hulpfonds zorg te vormen waar geld in wordt  gestort om de bezuinigingen die door de decentralisatie op de gemeente afkomen op het gebied van Jeugdzorg, AWBZ en thuiszorg, te compenseren. Verwacht wordt dat dit kan bijten met de uitvoering van de hervormingen/bezuinigingen die door de gemeente reeds in gang zijn gezet.

Over de wensen van de ChristenUnie op het gebied van het armoede- en subsidiebeleid is naar verwachting overeenstemming te bereiken, evenals het plan van deze partij om aan iedere woonkern een wethouder te verbinden.

In het uiteindelijk advies zijn twee partijen opgenomen die bij de verkiezingen tot de verliezers behoorden (CDA en VVD). De formateur legt in zijn advies sterk de nadruk op de stabiliteit van een College van Burgemeester en Wethouders.

-----

Dit zou voor de SGP betekenen dat Drs. P.J.W. Hoek wethouder wordt, waarmee er een nieuw raadslid in de raad komt. In dit geval zou dat Dhr. A.K. Quist uit Scherpenisse zijn. Mocht dat het geval zijn, zal deze DV. 24 april beëdigd worden.