9 februari 2015

Aankoop Britt BV

Op donderdagavond 5 februari 2015 is door de gemeenteraad van Tholen besloten tot aankoop van varkenshouderij Britt BV. In 2015 vindt een investering van €1.250.000 plaats waarna in 2020 de resterende €3.500.000 betaalt zal worden. De varkenshouderij kan dus nog maximaal vijf jaar blijven voortbestaan, of zoveel eerder als aangekochte grond nodig is voor bedrijfsvestiging. Na intensief vooroverleg en diverse doorrekeningen heeft de SGP besloten dit voorstel te steunen. Aankoop van Britt is in onze ogen de meest duurzame oplossing:

1. Het neemt de geuroverlast definitief weg.
  2. Het neemt de belemmering voor de toekomstige ontwikkeling van woningbouw in de kern Tholen weg.
  3. Het neemt de belemmering voor de toekomstige ontwikkeling van bedrijventerrein Welgelegen II volledig weg.

Hoewel het toepassen van een geurreducerende maatregel 3 miljoen minder kost, vinden wij dit een risicovolle investering die niet de benodigde zekerheden oplevert. Allereerst omdat er dan nog steeds geuroverlast is en daarnaast omdat aanscherping van landelijke geurrichtlijnen ervoor kan zorgen dat we in de toekomst opnieuw moeten investeren.

De fracties van de ABT en de SP steunden het voorstel overigens niet. Een amendement van de ABT die directe aankoop van Britt bepleitte, hebben we niet gesteund. Binnen de vastgestelde overeenkomst met Britt BV zou dit namelijk betekenen dat we naast de direct investering van 5 miljoen euro in 2015 nog eens een half tot één miljoen euro extra moeten betalen. Deze extra kosten bestaan uit extra financieringskosten en een compensatie voor het voortijdig moeten beëindigen van de bedrijfsvoering. Bovendien is het binnen de huidige overeenkomst mogelijk om direct tot aankoop over te gaan als de grond nodig is voor bedrijfsvestiging. Op dat moment staan er echter forse opbrengsten van grondverkoop tegenover de kosten van  directe aankoop van Britt.

In de commissievergadering Ruimte heeft het college ons toegezegd om extra in te zetten op acquisitie van bedrijfsgronden in Welgelegen II.  We zullen dat de komende jaren met extra aandacht monitoren.

SGP fractie Tholen